A Study on the Computation and Number-Sense Ability of Elementary School Students

초등학교 학생들의 계산 능력과 수감각(Number Sense) 연구

  • Published : 2005.12.01

Abstract

Despite the importance of number sense, computational skills have been emphasized in elementary mathematics curriculum. There is lack of research on number sense. Against this background, this study analyzed the way 137 sixth grade students coped with routine computation problems and with problems requiring number sense. Students performed better on the computation tasks than on the number sense tasks. With regard to the number sense tasks, many students had a tendency to implement direct computation rather than to use number sense appropriate to the given contexts. Students also had difficulties in making use of effective benchmarks or applying the knowledge of number and operation to various problem contexts. An implication is that students should explore multiple tasks requiring number sense as an integral part of their mathematics learning in order to develop number sense.

초등 수학교육에서 수감각을 적절히 활용하는 것이 매우 중요함에도 불구하고 이에 대한 연구는 상대적으로 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 초등학교 6학년 학생들을 대상으로 기본적인 계산 능력과 수감각 수행 능력을 분석하였다. 특히, 수감각 연구에 초점을 두어, 수감각의 주요 구성요소별로 다양한 문제 상황에서 자연스럽게 수감각을 활용하는지, 어떤 수감각을 활용하는 지 등을 면밀하게 분석하였고, 이를 토대로 수감각 개발에 관한 시사점을 도출하였다.

Keywords