A Comparative Study on Contents Related with 'Congruence of Triangles' of Korean and Russian Mathematics Textbooks

한국과 러시아의 수학교과서에 제시된 '삼각형의 합동'에 관련된 학습내용의 비교 연구

  • Han, In-Ki (Gyeongsang National University, Dept. of Math. Ed.)
  • 한인기 (경상대학교 사범대학 수학교육과)
  • Published : 2005.03.01

Abstract

This study is to compare contents of mathematics textbooks of Korea and Russia laying stress on topic 'congruence of triangles'. We analyze and compare contents description system, relation between congruent conditions of triangles and construction problem, and jestification methods of congruent conditions of triangles in Korean and Russian mathematics textbooks.

연구에서는 한국과 러시아의 수학교과서에 제시된 '삼각형의 합동'에 관련된 학습 내용을 분석하여, '삼각형의 합동'의 내용 기술 체계, 삼각형의 합동조건과 작도문제, 삼각형 합동조건의 정당화 방법 등을 비교하였다. 이를 통해, 우리나라 수학교과서의 질적 개선을 위한 의미로운 자료들을 제시하였다..

Keywords