네덜란드의 초등 수학 교육과정에 대한 개관 - 자연수와 연산 영역을 중심으로 -

Reflections on the Primary School Mathematics Curriculum in the Netherlands - Focused on Number and Operations Strand -

  • 발행 : 2005.12.01

초록

본 연구는 네덜란드의 초등 교육과정에 대한 문헌 연구를 통해 RME에 기초한 초등 수학교육의 실제를 자연수와 연산 영역을 중심으로 구체적으로 알아보고 우리나라 교육과정과 교과서 개발을 위한 시사점을 도출하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 네덜란드의 초등 교육과정에 결정적인 영향을 미치는 요소인 핵심 목표, 네덜란드의 교과서, TAL 프로젝트의 결과물인 초등학교 학생들의 거시적인 교수 학습 경로를 살펴보았다. 그 결과 RME에 기초한 초등 수학교육은 현실 상황의 주제 중심의 통합형 교육과정이며, 자연수와 연산 영역 지도의 특징으로는 수세기, 상황화, 위치화, 구조화, 수준에 기초한 점진적 알고리즘화, 어림의 강조와 계산기의 적절한 사용을 강조하고 있음을 알 수 있었다. 이를 바탕으로 앞으로의 교육과정과 교과서 개발을 위해 논의할 문제로 수 개념 지도에서 농도수와 순서수 지도의 균형, 수의 상대적 크기의 지도, 다양한 연산 전략의 지도, 다양한 교수학적 모델의 사용을 제안하였다.

The study aims to get real picture of primary mathematics education based on RME in the Netherlands focusing on number and operations strand by reflecting and analyzing the documents in relation to the primary school mathematics curriculum. In order to attain these purposes, the present paper describes the core goals for mathematics education, Dutch Pluspunt textbook series for the primary school, and a learning-teaching trajectory by TAL project which are determinants of the Dutch primary school mathematics curriculum. Under these reflections on the documents, it is analyzed what is the characteristics of number and operations strand in the Nether-lands as follows: counting numbers, contextualization, positioning, structuring, progressive algoritmization based on levels, estimation and insightful use of a calculator. Finally, discussing Points for improving our primary mathematics curriculum and textbook series development are described.

키워드