The Rhythm of Education in Mathematics Education

수학교육에서 살리는 '교육의 리듬'

  • Published : 2005.12.01

Abstract

Whitehead proposed that the education proceed through the rhythmic cycle on the basis of his metaphysical philosophy and educational philosophy. 'The Rhythm of Education' means that the intellectual levels of learners are elevated through the rhythmic cycles of stages of romance, precision, and generalization over and over again. As a result of these cyclic repetitions, the learners become truly free of inner prejudice. This study is to seek a method to apply Whitehead's proposition to mathematics education. I devise the curriculum constructing methods to experience Whitehead's three stages meaningfully, the teaching methods interplaying freedom and discipline rhythmically, and the teaching examples which adopt all these.

Whitehead는 그의 형이상학적 철학과 교육철학을 바탕으로 리듬을 살리는 교육을 제안하고 있다. 그에 의하면 '교육의 리듬'이란 자유와 규율이 조화를 이루는 가운데 학생의 지적 수준이 상승하게 된다는 것을 의미하며, 이는 로맨스의 단계와 정밀화의 단계, 일반화의 단계를 거치면서 거듭된다. 또한 이런 주기들이 반복되면서 더 나은 수준으로 발전하게 되어 학생은 지적인 자유를 누릴 수 있다. 본 논문은 이러한 Whitehead의 생각을 수학교육에서 살리는 방안을 모색해 본 것이다. 먼저 3단계를 의미있게 거쳐가게 하는 교육과정의 구성 방안을 생각해 보고, 자유와 규율이 교대로 일어나는 교수방법을 구안해 본다. 그리고 실제 수업에서 이들을 적용하는 방안을 구상해 본다.

Keywords