Journal of the Economic Geographical Society of Korea (한국경제지리학회지)
- Volume 8 Issue 1
- /
- Pages.107-130
- /
- 2005
- /
- 1226-8968(pISSN)
- /
- 2713-9115(eISSN)
The Distribution Structure of the Internet Movie and Spatial Clustering of the Internet Movie Industry
인터넷 영화의 유통구조와 인터넷 영화산업의 공간적 집적화
- Lee, Hee-Yeon (Graduate School of Environmental studies, Seoul National University) ;
- Lee, Nan-Kyung (Korea Research Institute for Human Settlements)
- Published : 2005.04.01
Abstract
The purpose of this study were to examine the spatial distribution and locational characteristics of the Internet movie industry, to seize the value chains of the Internet movie industry and distribution structure of the internet movies, and to analyze the vertical-horizontal linkages of the Internet movie firms and their spatial clustering. Recently, the Internet movie industry has developed rapidly due to the development of techniques related to movie contents, the broadband Internet and a wide expansion of the high speed communication network and the increase of demands on movie contents. It has been found that 74
본 연구의 목적은 인터넷이 발달함에 따라 최근 주목받고 있는 인터넷 영화산업의 공간적 분포와 입지적 특성을 파악하고, 인터넷 영화산업의 가치사슬과 인터넷 영화의 유통구조를 분석하고, 인터넷 영화 사업체들의 연계성과 이들의 공간적 집적화 현상을 파악하려는 것이다. 인터넷 영화산업은 영화 콘텐츠와 관련된 기술의 발달, 인터넷의 광대역화와 초고속통신망의 확충 및 영화 컨텐츠에 대한 수요 증가로 인해 급성장하고 있다. 우리나라 인터넷 영화산업의 74
Keywords
- internet movie;
- value chain;
- distributional structure;
- vertical-horizontal linkages;
- spatial cluster
- 인터넷 영화;
- 가치사슬;
- 영화콘텐츠의 유통구조;
- 공간적 집적화;