초록
본 논문에서는 에이전트 지식 기반 화상회의 시스템의 유연성(flexibility)을 개선하기 위해서 기존의 서비스 조정 부분을 새롭게 설계한 전략적 지식 에이전트 아키텍처(Strategic-INTER Knowledge Architecture)를 제안한다. 제안한 아키텍처는 서비스 품질에 관한 문제에 있어서 발생한 문제의 성질이나 문제해결의 진행상황을 고려하면서 해결전략을 동적으로 변환하여 유연성 있게 해결한다 여기에서 유연성이란 시스템 내부에서 발생한 변동의 대응 및 이용자가 사용하기 편리한 서비스 제공 능력을 말한다. 한편, 제안 아키텍처를 화상회의 시스템에 적용한다. 본 아키텍처 적용에 의해서 화상회의 시스템의 에이전트 간 협조가 효과적으로 실행되었으며, 이전의 화상회의 시스템에 비해서 제약조건이 강화 된 경우에도 시스템의 유연한 대응이 가능하게 되었음을 제시한다.
In this paper we propose an agent architecture to improve the flexibility of videoconference systems with strategic-INTER knowledge. The proposed architecture achieves more flexibility by selecting dynamically the strategy of QoS (Quality of Service). To select the strategies, the systems have to take into the consideration of the properties of problems occurred on QoS and the status of problem solving process. This architecture is introduced as a part of knowledge base of agent dealing with cooperation between software modules of videoconference systems. We have implemented the architecture and our prototype system shows its capability of flexible problem solving against the QoS degradation, along with other possible problems within the time limitation. We confirmed that the proposed architecture can improve its flexibility of a videoconference system compared to conventional systems.