The Nature of Science Reflected in Exhibitions of Natural History Museums

자연사박물관의 전시에 반영된 과학의 본성

  • Lee Sun-Kyung (Department of Earth Science Education, Seoul National University) ;
  • Shin Myeong-Kyeong (Institute of Science Education, Kongju National University) ;
  • Kim Chan-Jong (Department of Earth Science Education, Seoul National University)
  • 이선경 (서울대학교 지구과학교육과) ;
  • 신명경 (공주대학교 과학교육연구소) ;
  • 김찬종 (서울대학교 지구과학교육과)
  • Published : 2005.06.01

Abstract

This study investigated to describe how the nature of science is revealed in the four natural history museums in Korea. Natural history museums are well considered as informal settings of education, and the nature of science has been one of major topics stressed in science education. Therefore, the revelation of this topic is supposedly reflected in developing museum exhibitions. In each of the four target natural history museum or natural history exhibition, the representative exhibits subtitled by scientific inquiry and cases dealing with history of science were selected for the study. The analyzing exhibits focused on whether exhibitions were labeled with emphasis on declarative description or interpretative one. In analyzing the contents, the focus was on the concerns of scientists, scientific community, social and cultural aspects, uncertainty of scientific knowledge, and providing sufficient evidences. All things considered, it was hard to conclude that every target exhibit clearly considered the nature of science as an essential element, in designing and developing their exhibitions. More deliberate input of nature of science is suggested for worldly renowned natural history museums, because previous researches keep insisting that the nature of science would be more efficiently achieved in an informal educational setting rather than in classrooms.

이 연구는 비형식적 교육기관인 자연사 박물관의 전시를 학교 과학교육에 활용하기 위한 장기적인 목적 하에, 과학교육과정의 주요한 목표 중의 하나인 과학의 본성 측면이 박물관의 전시에 어떻게 반영되고 있는지를 살펴본 기술적 연구이다. 국내 4개 자연사박물관 혹은 자연사 전시실의 전시 중에서 과학 탐구 중심의 전시와 과학사 사례 중심의 전시를 대상으로, 전시매체, 그리고 설명문의 서술방식과 내용에서 반영되는 과학의 본성은 어떤지를 살펴보았다. 설명문의 서술방식은 확정적인지 해석적인지를 살펴보았고, 내용으로는 과학자 중심, 과학자 집단 논의, 사회 문화적 배경, 주장에 대한 근거, 과학지식의 변화가능성 여부를 살펴보았다. 이 연구 결과를 통해 전체적으로 자연사박물관에 과학의 본성 측면이 드러난 전시가 풍부하지 않음을 파악할 수 있었으며, 따라서 의도적으로 과학의 본성 교육을 위한 전시가 절실히 필요하다는 점을 알 수 있다. 이 연구의 결과는 학교과학교육에서 접근하기 어려운 과학의 본성을 교육시키기 위한 훌륭한 자료 원으로서 자연사박물관의 전시 및 교육의 방향과 개선 방안을 위한 기초 자료를 제공한다.

Keywords

References

  1. 교육부, 1997. 제7차 교육과정: 과학과 교육과정. 서울: 교육부
  2. 이선경, 김우희, 1995, 열의 오개념 교정을 위한 과학사의 도입에 관한 연구. 한국과학교육학회지, 15 (3), 275-283
  3. 소원주, 1998, 과학교사의 과학철학적 관점과 과학 서술 방식이 중학생들의 과학관의 변화에 미치는 영향, 한국교원대학교 대학원 박사학위논문
  4. 전경문, 박현주, 노태희, 2004, 고등학교 과학 교과서의 과학의 탐구, 단원에 제시된 과학사 내용 분석: 6차와 7차 교육과정에서 개발된 교과서 비교. 한국과학교육학회지, 24 (5), 825-832
  5. 정광수, 이중원, 김영식, 임경순, 이은경, 이문규, 박준호, 고인석, 이상원, 송진웅, 윤혜경, 오동훈, 박희주, 이면우, 정혜경, 2003, 선진 과학문화의 사회적 역할에 관한 연구. 한국과학재단
  6. Alters, B. J., 1997, Whose nature of science? Journal of Research in Science Teaching, 34. 39-55 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199701)34:1<39::AID-TEA4>3.0.CO;2-P
  7. Hawkey, R., 2001, The science of nature and the nature of science: Natural history museums on-line, Electronic Journal of Science Education, 5 (4), (http://unr.edu/homepage/crowther/ejse/hawkey.html)
  8. Hurd, P., 1958, Scientific literacy Its meaning for American schools. Educational Leadership, 16, 13-52
  9. King, H., 1996, The nature of science, Unpublished MSc Dissertation, London: Imperial College
  10. Kuhn, T. S., 1970, The structure of scientific revolution, second edition, Chicago: The university of Chicago
  11. Lederman, N. G, 1999, Teachers' understanding of the nature of science and classroom practice: Factors that facilitate or impede the relationship. Journal of Research in Science Teaching, 36 (8), 916-929 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199910)36:8<916::AID-TEA2>3.0.CO;2-A
  12. Matthews, M. R., 1992, History, philosophy, and science teaching: the present rapproachment. Science & Education, 1, 11-47 https://doi.org/10.1007/BF00430208
  13. Melber, L. M. & Abraham, L. M., 2002, Science education in U.S. natural history museums: A historical perspective. Science & Education, 11, 45-54 https://doi.org/10.1023/A:1013006930636
  14. National Research Council., 1996, National science education standards, U.S.A: National Academy of Science
  15. Schwartz, R. S., Lederman, N. G., & Crawford, B. A., 2004, Developing views of nature of science in an authentic context: an explicit approach to bridging the gap between nature of science and scientific inquiry. Science Education, 88, 610-645 https://doi.org/10.1002/sce.10128
  16. Shin, M-K., Lee, S-K., Choi, J-E., Kim, C-J., Lee, C., Byun, H., Lee, S-K., Lim, J-Y., & Jung, Y-S. 2004, Searching for science education in on-line resources provided by natural history museums. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 24 (1), 63-75
  17. Southerland, S.A., Gess-Newsome, J., & Johnson, A., 2003, Portraying science in the classroom: the manifestation of scientists beliefs in classroom practice, Journal of Research in Science Teaching, 40 (7), 669-691 https://doi.org/10.1002/tea.10104
  18. Sutton, C., 1996, Beliefs about science and beliefs about language, International Journal of Science Education, 18 (1), 1-18 https://doi.org/10.1080/0950069960180101