A Study on E-Learning Usage Situation and Success Strategies in Government and Public Organization

정부 및 공공기관의 e-러닝 도입 현황과 성공전략

  • 한대문 (동양대학교 경영관광학부) ;
  • 강태구 (충북대학교 대학원 경영정보학과)
  • Published : 2005.06.01

Abstract

E-learning programs in every organizations are increasing rapidly every year. As the internet and multimedia tool spreads into every departments of organization work settings, the paradigm of education has changed. In the context of government and public organization, e-Learning has merits in the convenience of access, the reduction of costs, self-directed learning and so on. The purpose of this study is to find out some insights and lessons from the case analysis of e-Learning introduction strategies in ministry of labor.

이제 e-러닝은 전 세계적으로 21세기형 교육 패러다임으로 부상하였고 단순히 정보통신매체 기반의 학습 개념을 뛰어 넘어서 국가 및 기업의 인적자원 개발을 통한 경쟁력 강화의 핵심 동력이 된 것이다. 현재 국내 초중고, 대학, 기업 등의 e-러닝 확산 속도가 급속도인 반면 정부 및 공공기관은 상대적으로 빠르지 못한 편이다. 이에 본 연구는 정부 및 공공기관의 e-러닝 도입 현황과 노동부의 도입 사례를 살펴보고 현재의 문제점과 실제적인 활성화를 위한 성공 전략을 제시하고자 한다.

Keywords