An Analysis of Division in the Elementary School Mathematics Textbooks

초등학교 수학 교과서에 나타난 나눗셈 지도 방법에 대한 분석

  • 김연 (서울 동구로 초등학교) ;
  • 강완 (서울교육대학교 수학교육과)
  • Published : 2005.06.01

Abstract

There are differences in manner to be shown according to a basic point of view about knowledge in division which is traditional algorithm. The 1st and 2nd stage show didactic transpositions less systemic. The 3rd stage, which were influenced by the new math, uses logical mechanism. The 4th stage shows conceptual knowledge of the division independently. The 5th and 6th stage use concrete models which shows a course. The 7th stage constitutes contents systematically and shows many chances which focus on the formation of knowledge. The suggestions derived from such transition should be considered in the practice class and an elementary mathematics textbooks for meaningful learning.

수학 교육에서 연산은 여전히 수학 학습의 가장 기본이다. 교과서가 학습자의 수준에 맞게 수학적 지식을 변환시켜 놓은 지식의 전달 매체라고 할 때 기초 연산중 하나인 나눗셈에는 어떤 변화가 있었는지 살펴보고 교수학적 원리를 밝히는 것이 본 연구의 목적이다. 1차 교과서와 2차 교과서는 교수학적으로 덜 구조화되어 있으며, 3차 교과서는 새수학의 영향으로 논리적 전개를 바탕으로 설명하는 방법을 사용하였다. 4차 교과서는 나눗셈의 개념적 지식을 독립적으로 다루기 시작하며 5차 교과서와 6차 교과서는 과정을 제시하는 도식의 사용으로 변화하였다. 7차 교과서는 내용 체계가 단계별로 구조화되었고 학생들이 지식을 구성하는 기회의 제공을 많이 다루고 있다. 학생들의 유의미한 학습을 위해 이러한 변화에 대한 시사점을 교실 현장과 교과서의 제작에 충분히 반영되어야 한다.

Keywords