스마트 무인항공기용 터보축 엔진의 동적성능과 응답성에 관한 연구

A Study on Dynamic Performance and Response of Turbo Shaft Engine for SUAV

  • 박준철 (인하대학교 항공공학과 대학원) ;
  • 노태성 (인하대학교 항공우주공학과) ;
  • 최동환 (인하대학교 항공우주공학과) ;
  • 양수석 (한국항공우주연구원 항공추진그룹)
  • 발행 : 2005.06.01

초록

본 연구에서는 대상 엔진의 설계점, 정적 탈설계점 및 동적 탈설계점 성능해석을 위하여 상용코드(GSP)와 함께 기 개발한 해석용 코드를 사용하였다. 고도, 속도 및 출력변화를 포함하는 다양한 임무조건에 따른 엔진의 정적 성능과 이를 바탕으로 한 동적 특성도 분석하였다. 특히, Power setting 자체보다는 쓰로틀 조정을 통한 출력과 엔진 회전수, 그리고 터빈의 열 과부하특성을 응답시간과 함께 예측함으로서 추후 엔진제어장치인 FADEC 시스템 설계에 활용토록 하였다.

In this study, the GSP and in-house numerical codes have been used for analyses of the on-design, static off-design and dynamic off-design performances. Through the various missions including altitude, velocity, and power variations the static engine performance have been investigated. The dynamic engine performances based on these complicated variations have been also analyzed. Especially, the power, engine rpm and heat overload characteristics of the turbine have been estimated with the response time through the control of the throttle setting rather than the power setting. It could be applied to the FADEC system as an engine control device.

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