소비자 관점에서 본 온라인 판매 제휴 성과의 결정 요인에 관한 연구 -포털과 인터넷 쇼핑몰간의 판매 제휴에서 태도의 영향-

A Study on the Determinant of On-line Selling Alliance Performance in Consumer‘s Perspective - The Influence of Attitude toward the Selling Alliance Between Shopping mall and Portal Site -

  • 발행 : 2005.07.31

초록

본 연구는 최근 포털사이트들이 많이 활용하고 있는 제휴를 통한 인터넷 쇼핑서비스에 대하여 전략적 제휴의 한 종류인 판매 제휴의 영역에서 소비자의 종합적인 평가를 나타내는 태도와 제휴 성과 간의 관계를 확인하고자 하였다. 온라인 제휴는 규모 및 활용에서 엄청난 속도로 성장하고 있는 영역임에도 불구하고 학문적인 연구가 거의 없는 상황이다. 따라서 이에 대한 기본적인 메커니즘을 밝히는 것은 학문적으로나 실무적으로 매우 큰 의의를 가진다. 본 연구는 비슷한 방문자수를 가지고 있는 포털사이트들에 입점한 동일 쇼핑몰의 성과가 다르게 나타나고 있음에 착안하여, 이의 원인을 밝히고 사이트 간의 판매 제휴의 성과에 대한 결정 요인을 소비자의 태도 관점에서 살펴 보았다. 연구 결과 온라인 상에서 제휴하는 두 브랜드(사이트)에 대한 개별적인 태도와 이들 두 브랜드 간의 적합성 인지가 제휴를 통해 제공되는 서비스에 대한 태도 및 구매의도에 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타났다. 또한 포털사이트에 대한 태도와는 달리 인터넷 쇼핑몰에 대한 태도는 제휴를 통해 제공되는 서비스에 대한 구매의도에 직접적인 영향을 미치고 있음 발견하였다. 결과적으로 온라인 판매 제휴에 있어서는 각 파트너들(포털 및 쇼핑몰)에 대한 사전적인 태도뿐만 아니라 적합성까지도 아울러 고려해야 한다는 점을 파악할 수 있었다. 특히 포털에 비하여 입점몰에 대한 태도가 구매의도에 큰 영향을 미친다는 점은 포털이 쇼핑몰 파트너를 선정하는데 신중해야 한다는 것을 시사하고 있다. 한편, 제휴를 통해 제공되는 쇼핑서비스에 대한 태도에의 영향력 측면에서 보았을 때, 두 사이트 간의 적합성 인지가 타 요소들에 비하여 영향력이 가장 작은 요인으로 나타나고 있는데, 이는 오프라인과는 구별되는 온라인만의 특성이 잘 나타난 흥미로운 결과이다.

This study is concerned with selling alliance in the internet shopping services, which is generally used by portal sites in recent and that is a typical form of strategic alliance. This study tried to find the relationship between. consumer's attitude and alliance performance. The authors investigated them in the field. then searched the reasons and determinants of selling alliance performance. As a result of field investigation, the authors found that the traffic of the portal site was not proportionated to the sales of internet shopping mall and this was not consistent with general expectation, With the analysis of it, the authors found that attitudes to the sites (brands) allianced in On-line and recognition of fitting between them had influenced positively on the attitude and purchase intention to alliance services. Moreover, unlike the attitude to the portal sites, the attitude to the internet shopping mall had positively influenced directly on the purchase intention. The other hand. from the view of influence power on the attitude to the allianced shopping service, the recognition of fitting between the sites was the factor which had the least effect of all factors. Compared with Off-line, this is interesting aspect of On-line. So in the On-line selling alliance, be careful of consideration for not only prior attitudes to the partners(portal and shopping mall) but also the fitness between them and make it in the mind that the attitude to shopping mall has greater influence upon the purchase intention than that to portal site.

키워드