한국유통학회지:유통연구 (Journal of Distribution Research)
- 제10권3호
- /
- Pages.37-58
- /
- 2005
- /
- 1226-9263(pISSN)
- /
- 2383-9694(eISSN)
호의와 성과간 관계에 대한 전체중심주의, 국제지향성, 그리고 자국중심주의의 조절효과
The Moderating Effects of Allocentrism, International Orientation, and Nationalism on the Relationship between Benevolence and Performance
- Lee, Dong-Jin (Marketing School of Business Yonsei University) ;
- Park, Jin-Yong (Department of Distribution Management Dong-Eui University) ;
- Sung, Hye-Jin (Doctoral Candiate Yonsei University) ;
- Pae, Hyo-Jin (MBA Student Yonsei University)
- 발행 : 2005.07.31
초록
본 연구는 해외의 수출업자에 대한 수입업자의 호의에 대한 모형을 개발하고 검토하기 위해서 진행되었다. 기본적으로 조직간 관계에서 호의의 연구를 위한 개념적 논의를 살펴보고 수입업자의 호의가 수출업자와의 거래 성과에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 검토하였다. 그리고 수입업자의 전체중심주의, 국제지향성, 그리고 자국중심주의가 호의와 성과의 관계에 영향을 미친다는 것을 포함하였다. 연구결과에서 대부분의 가설이 기대에 부합하여 채택되었지만 수입업자의 자국중심주의가 호의와 성과의 관계에 미치는 조절효과는 유의적이지 않은 것으로 나타나 기각되었다.
This study develops and tests a model of benevolence of an importer towards a foreign exporter. The model posits that an importer's benevolence increases business performance of the relationship. The model also posits that the importer's allocentrism, international orientation, and nationalism affect the relationship between benevolence and performance. The survey results with a sample of importers support most of the hypotheses, except for the moderating effect of nationalism Managerial implications are discussed.
키워드