Abstract
Transit-Oriented Development Model, which is recently proposed to activate transit use, is suitable for solving environmental erosion problems of sprawl cities with low urban density. Accordingly this model is inadequate to apply to Muti-Nucleated City with high urban density like Seoul. With this background. this study proposes ways to effectively implement changes from automobile-oriented Seoul to transit-oriented city through comparative analysis of the urban design policy of Station Impact Zone (SIZ) of Seoul and Transit-Oriented Development Policy of Singapore and Tokyo. First, the study suggests that the implementation strategies for Transit-Oriented Development in the job-oriented SIZ and the neighborhood-oriented SIZ should be made separately. In addition, the job-oriented SIZ should be designated as 'Strategic Centers' in Seoul Comprehensive Plan in order to make Transit-Oriented Centers. Lastly, the SIZ should be designated as 'the Empowerment Zones' in order to make the blighted areas around stations viable for redevelopment and new incentive system should be applied to activate setting up transit-transfer facilities.
최근 제시되고 있는 역 중심 개발모델은 저밀확산형 도시에 적용할 수 있는 모델이므로, 고밀다핵도시를 지향하는 서울시에서는 적용이 어렵다. 이러한 배경에서, 본 연구는 서울시 역세권 지구단위계획의 운영실태를 분석하여 역 중심 개발정책의 문제점을 분석하고, 대중교통이용률이 높은 싱가폴 홍콩의 역 중심 개발정책을 분석하여 서울시의 역 중심 개발 유도방안을 제시하였다. 우선은 고용중심 역세권과 근린중심 역세권의 역 중심 개발방안을 달리 마련해야 하며, 고용기능을 육성할 필요가 있는 역세권을 대중교통 중심의 전략 육성중심지로 지정할 것을 제시하였다. 또한, 역 주변 낙후지역의 정비를 유도하여 복합개발 및 환승시설을 설치할 수 있도록, 재개발사업 추진이 가능한 균형발전촉진지구로 지정하고, 환승시설 설치를 촉진할 수 있는 인센티브제도 도입을 제시하였다.