관광지의 적정 수용력 산정과 관리 방안 연구 - 광릉지역을 사례로 -

Calculating the Carrying Capacity and Management Planning of the Gwangneung Area

  • 김선희 (고려대학교 민족문화연구원)
  • Kim Sunhee (Institute of Korean Culture, Korea University)
  • 발행 : 2005.06.01

초록

본 연구는 관광지의 적정 수용력 산정과 정책적 수요 분석을 기초로 문화$\cdot$생태자원 및 환경을 보존하고 유지하면서 관광여 가공간으로서의 합리적인 이용과 관리 방안을 모색하는데 목적이 있다. 수도권 북동부 주요 교통로에 입지한 광릉지역은 환경과 자원에 대한 보존가치는 물론 친문화환경적 관광여가공간으로서의 활용잠재력이 높은 문화재산림지역이다. 연구지역에 대한 사회심리적 수용력은 시간대별로 오전보다 오후로 갈수록, 이용공간별로는 주차장, 매점, 탐방로 등의 수용력이 낮게 나타났으며, 이용공간에 대한 물리적 수용력은 관광객 600여명, 차량 130여대로 분석되었다. 한편 관광객의 정책적 수요 분석 결과 광릉지역의 합리적인 이용, 관리 방안으로는 문화 생태자원의 연계탐방로 개설, 교육 프로그램 개발, 자원해설가 육성 등을 비롯하여 광릉관광권내에서의 차량통제 및 셔틀버스 운행, 관리사무소 및 주차장의 이전, 재실의 생태학교 및 전시실 활용, 편의시설과 휴식공간 확충, 관광행태의 지속적인 모니터링 등이 요구되고 있다.

This study aims to calculate reasonable carving capacity of the Gwangneung area and to review its tourism policies from the perspective of the tourist's demands. According to the analysis results, The socio-psychological carrying capacity by targeted intervals of time is generally underestimated and less than desired. Parking lots followed by stores and then roads are the biggest issues weighing down the area's carving capacity Also, another finding shows that the physical carrying capacity, analyzed based on area use, is estimated for 600 tourists and 130 cars. This study recommends following that Gwangneung establish various tour programs linking its cultural and historical sites to forest and ecological resources. Further to this, Gwangneung might be better off exerting efforts to developing environmental education programs and training more cultural and ecological guides. The findings necessitate that should be made off limits to cars, and instead servicing the area with shuttle buses. Management offices can also be classrooms used for cultural, historical and ecological education and exhibitions. Other findings suggest an expansion of convenience facilities such as more potable water stations, benches, resting areas and a continued monitoring of tourism activities in the area.

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