한국게임학회 논문지 (Journal of Korea Game Society)
- 제4권3호
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- Pages.55-64
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- 2004
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- 1598-4540(pISSN)
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- 2287-8211(eISSN)
실시간 A* 길 찾기와 동적 그래프 문제를 위한 계층적 그래프 구조와 연산자
A Hierarchical Graph Structure and Operations for Real-time A* Path finding and Dynamic Graph Problem
- 김태원 (동국대학교 정보산업대학 컴퓨터멀티미디어공학과 멀티미디어공학) ;
- 조경은 (동국대학교 정보산업대학 컴퓨터멀티미디어공학과 멀티미디어공학) ;
- 엄기현 (동국대학교 정보산업대학 컴퓨터멀티미디어공학과 멀티미디어공학)
- Kim, Tae-Won (Dept. of Computer Multimedia Engineering, Dongguk University) ;
- Cho, Kyung-Eun (Dept. of Computer Multimedia Engineering, Dongguk University) ;
- Um, Ky-Hyun (Dept. of Computer Multimedia Engineering, Dongguk University)
- 발행 : 2004.09.30
초록
RPG, 전략 시뮬레이션등의 2D/3D 게임에서 동적으로 변화하는 장애물이나 지형 정보 등을 관리하기에는 대체로 동적 그래프가 적합하다. 이 논문에서는 빠르게 길 찾기를 수행하고 동적으로 변경할 수 있는 고정 레벨의 계층적 그래프 모델을 제안한다. 공간 분류나 공간 모델을 이용해 그래프를 분할하여 계층적 그래프를 구성하고, 동적 그래프의 연산자들을 제시하여 계층적 그래프 모델에서의 실시간 A* 길 찾기 방법을 실험하였다. 본 논문에서 제안한 모델이 동적 장애물이나 동적 구조를 가지는 게임 환경에서 빠르게 길 찾기를 수행하기에 적합한 그래프 모델임을 실험을 통해 입증하였다.
A dynamic graph is suitable for representing and managing dynamic changable obstacles or terrain information in 2D/3D games such as RPG and Strategy Simulation Games. We propose a dynamic hierarchical graph model with fixed level to perform a quick A* path finding. We divide a graph into subgraphs by using space classification and space model, and construct a hierarchical graph. And then we perform a quick path fading on the graph by using our dynamic graph operators. With our experiments we show that this graph model has efficient properties for finding path in a dynamic game environment.