DOI QR코드

DOI QR Code

The research for the yachting development of Korean Marina operation plans

요트 발전을 위한 한국형 마리나 운영방안에 관한 연구

  • Jeong Jong-Seok (Department of Maritime Physical Education, College of Maritime Ocean Sciences and Technology, Korea Maritime University) ;
  • Hugh Ihl (Division of Ship Operation Systems Engineering, College of Maritime, Korea Maritime University)
  • 정종석 (한국해양대학교 해양과학기술대학 해양체육학과) ;
  • 허일 (한국해양대학교 해사대학 운항시스템공학부)
  • Published : 2004.12.01

Abstract

The rise of income and introduction of 5 day a week working system give korean people opportunities to enjoy their leisure time. And many korean people have much interest in oceanic sports such as yachting and also oceanic leisure equipments. With the popularization and development of the equipments, the scope of oceanic activities has been expanding in Korea just as in the advanced oceanic countries. However, The current conditions for the sports in Korea are not advanced and even worse than underdeveloped countries. In order to develop the underdeveloped resources of Korean marina, we need to customize the marina models of advanced nations to serve the specific needs and circumstances of Korea As such we have carried out a comparative analysis of how Austrailia, Newzealand, Singapore, japan and Malaysia operate their marina, reaching the following conclusions. Firstly, in marina operations, in order to protect personal property rights and to preserve the environment, we must operate membership and non-membership, profit and non-profit schemes separately, yet without regulating the dress code entering or leaving the club house. Secondly, in order to accumulate greater value added, new sporting events should be hosted each year. There is also the need for an active use of volunteers, the generation of greater interest in yacht tourism, and the simplification of CIQ procedures for foreign yachts as well as the provision of language services. Thirdly, a permanent yacht school should be established, and classes should be taught by qualified instructors. Beginners, intermediary, and advanced learner classes should be managed separately with special emphasis on the dinghy yacht program for children. Fourthly, arrival and departure at the moorings must be regulated autonomically, and there must be systematic measures for the marina to be able, in part, to compensate for loss and damages to equipment, security and surveillance after usage fees have been paid for. Fifthly, marine safety personnel must be formed in accordance with Korea's current circumstances from civilian organizations in order to be used actively in benchmarking, rescue operations, and oceanic searches at times of disaster at sea.

소득수준의 향상과 주 5일 근무제에 따른 여가활용 시간의 증대에 수반하여 해양 선진국처럼 많은 사람들이 요트 활동을 원하고 있는 동시에 수많은 장비들의 보급이 확산되고 있다. 이러한 장비의 보급발전에 수반하여 활동영역도 넓어지고 있지만 요트를 즐길 수 있는 마리나의 환경조성은 경제 후진국보다 더욱 낙후되어 있는 실정이다. 이렇게 낙후된 한국의 요트 발전을 위하여 선진 마리나 운영의 모형을 한국의 실정에 맞게 적용할 필요성이 있어 마리나를 성공적으로 운영하고 있는 호주, 뉴질랜드, 싱가포르, 일본, 말레이시아의 마리나 운영적 국면을 상호 비교 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 마리나 운영에 있어서 개인의 재산권 보호 및 환경보존 측면에서 회원제, 비회원제, 영리, 비영리로 분리 운영하되 클럽하우스 출입시 복장은 통제하지 않아야 한다. 둘째, 부가가치를 높이기 위하여 매년 새로운 경기이벤트를 유치하고 경기운영에 있어서 자원봉사자를 적극 활용하여야 하며, 요트를 통하여 관광을 활성화하고, 외국요트 입출항시 CIQ 절차를 간소화함은 물론 언어서비스도 병용하여야 한다. 셋째, 연중 상설요트학교를 개설하고 지도자 자격을 갖춘 강사가 지도하되, 초급반, 중급반, 고급반으로 분리 운영하고 어린이용 딩기요트 프로그램을 중요하게 운영하여야 한다. 넷째, 계류장 입${\cdot}$출항 통제는 자율에 의해서 통제하고 계류장 사용료 납부 후 보안감시 및 장비의 분실, 파손에 대하여 마리나 측에서 일정한 보상을 할 수 있도록 제도적으로 보완하여야 한다. 다섯째, 한국의 실정에 맞게 해상안전요원을 민간단체로 구성하여 벤치마크, 인명구조, 해난사고시 해상수색 등에 적극 활용하여야 한다.사에 대한 평균 수평응력비의 적용이 고려되어져야 할 것으로 판단된다.로 구매를 하기도 하였으며, 신용카드를 소비에만 사용하는 경향이 있는 사람은 패션지향적이거나 순수한 충동에 의한 구매행동을 하는 것으로 나타났다. 본 연구는 한국과 미국의 국가간 비교연구로 대학생들의 충동구매행동과 신용카드사용에서 국가간 유사성과 차이가 있음을 밝혀줌으로써 국내외 마케터들에게 유용한 정보를 제공해 준다.적 비교에 대한 통계적 타당성의 기초를 마련하였다는데 의의가 있다.가지고 있는 지 확인하기 위해 사람 방광 유래의 T-24세포와 장내 표피 유래의 Caco-2세포에 대한 부착능을 시험하였을 때, 16균주$(42.1\%)$가 T-24방광 세포에, 그리고 17균주$(44.7\%)$가 Caco-2장세포에 대해 강한 부착능을 나타내었다. 특히 11균주$(28.9\%)$는 두 세포 모두에 강한 부착능을 가지고 있었다. Filter mating method를 수행하여 이들 균주들의 독소 생산 유전자와 항생제 내성 유전자가 사람에서 분리된 균주로 전달되는 것을 확인할 수 있었다. 본 실험의 결과는 설사 중상을 나타내는 돼지로부터 분리된 용혈성 E. coli의 독성과 세포 부착능력, 그리고 항생제 내성간의 상호 연관성을 보여주지 않았으나 동물 분리 세균의 항생제 내성과 독소 생산 능력이 유전자 전달을 통해서 뿐만 아니라 세균의 직접 접촉에 의해서도 인체로 전달될 수 있는 것을 보여주는 것이다.다. 본 연구를 토대로 장시간의 체외순환에서는 신장기능을 대표하는 수치들에도 영향을 미칠 수 있으리라 예상되며, 신장 이외에 다른 주요 장기에 미치는 영향에 대한 연구를 더 진행할 필요가

Keywords

References

  1. 국제연합인구기금(2003). http://www.unpfa.org(UNPFA)
  2. 대한요트협회(2003). Oceanic Sports Survey 요트 및 선수등록 현황. 서울: 대한요트협회
  3. 박창호, 노홍승, 양희주(1998). 부산광역시 해양 워터프론트의 발전 및 보전. 부산: 부산발전연구원
  4. 부산광역시요트협회(2003). Oceanic Sports Survey, 선수등록현황. 부산: 부산광역시요트협회
  5. 수영만요트경기장 관리사업소(2003). 요트경기장 계류비징수현황. 부산: 수영만요트경기장 관리사업소
  6. 신동주(1998). 아직도 한철에 그치는 해양관광 연계개발이 아쉽다, 현대해양 통권 339호, 현대해양사
  7. 지삼업(1999). 한국 해양스포츠 진흥을 위한 제도화에 관한 연구. 미간행 박사학위논문. 동아대학교대학원
  8. 정종석(1998a). 우리나라 해양레저 발전방향에 관한 연구. 미간행 석사학위논문. 경성대학교
  9. 정종석(1998b). 부산을 해양스포츠 거점도시로. 학술심포지움. 동아대학교 스포츠과학연구소, 23-32
  10. 정종석(2002). 제14회 아시아경기대회 요트 V0P 보고서. 아시아경기대회조직위원회
  11. 정종석(2004a). 해양레저스포츠 발전을 위한 한국형 마리나 개발방향에 관한 연구. 미간행 박사학위논문. 경성대학교
  12. 정종석(2004b). 한국요트발전을 위한 제도적 개선방안. 한국체육학회 43권제2호
  13. 한국외양범주협회(2003). Oceanic Sports Survey, 요트 및 선수등록현황. 부산: 한국외양범주협회
  14. 해양경찰청(1999). 수상레저안전법. 법률 제5910호
  15. 關口徵夫(2001). ファ-ストマリン. 東京: ファ-ストマリン株式會社
  16. 大谷たかを(1996). 水が互之てくれみゆったりした. 東京: 株式會社角川書店
  17. 作田岩穗(1996). マリナ施設計劃における技術約景觀的ポイント. 東京: 東京建築工業開發本部マリン開發室
  18. 岩本雅弘(2002). Marinoa Guide Book. 福岡: 博多淃開發株式會社マリナ事業部
  19. 齊藤愛子(1996). 人と自然と水の調和が創り倜性的なマリナ. 東京: 株式會社角川書店
  20. Auckland City(2003). Auckland vistors guide. New Zealand: Auckland
  21. Australian Coast Guard(1999). marine safety. Australia
  22. Australian Yachting Federation(2002). Oceanic Sports Survey. Australia
  23. Beneteau(2001). All the spirit of the First. France: Beneteau Yacht
  24. Beng, K. A.(2002). Oceanic Sports Survey. Singapore Sailing Federation, Secretary General
  25. Hirose, K.(2002). Oceanic Sports Survey. Japan Sailing Federation. Director Chairman, International Committee
  26. Holmes, N. H.(1997). The Dream Boats, The Beautiful People on Their Beautiful Yacht. Great Britain: London
  27. Japan Yachting Federation(2002). Japan Yachting Guide. Japan Yachting Federation
  28. Kajiki(1996). Harmony 100 Marinas in the World. 東京: 株式會社角川書店
  29. Low, E.(2002). Oceanic Sports Survey. Singapore Sailing Federation, vice-president
  30. Mcrobbie, A.(1996). 50 years on The History of the Southport Yacht Club. Australia: Southpoart Yacht club Inc
  31. New Zealand Yachting Association(2002a). National Institute of Water and Atmospheric Research. NZL Yachtine Association
  32. New Zealand Yachting Association(2002b). Yachting New Zealand Club Survey. NZL Yachting Association
  33. Owens, G.(2002). Oceanic Sports Survey. Australian Yachting Federation Judge, Chairman. Racing Rules Committee
  34. Tan, J.(2002). Oceanic Sports Survey. Malaysia Sailing Association, Secretary General
  35. Wagstaff, H.(2002). Oceanic Sports Survey. New Zealand Yachting Federation. TD
  36. Yeow, L.(2002). Oceanic Sports Survey. Vice Chairman, Negeri Sembilan, Sailing Association of Malaysia

Cited by

  1. Analyses of Perceptions to Hindering Factors and Development Factors for Water Leisure Activation vol.37, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5394/KINPR.2013.37.3.291
  2. Marina Development on the Importance of Optimum Demand and Location Selection Study vol.18, pp.5, 2012, https://doi.org/10.7837/kosomes.2012.18.5.406
  3. Development Smart Yacht Operational System and Marina Control System for Navigational Safety vol.4, pp.1, 2014, https://doi.org/10.7763/IJIEE.2014.V4.400
  4. Analysis of the contents of the Act on the Development, Management, etc. of Marinas using Semantic Network Analysis vol.24, pp.2, 2018, https://doi.org/10.7837/kosomes.2018.24.2.163