Sensibility Evaluation for Car Navigation System based on Vehicle-type Preference

선호 차종별 자동차 네비게이션 시스템의 감성평가

  • 박성준 (남서울대학교 산업환경시스템공학부) ;
  • 김성훈 (남서울대학교 산업환경시스템공학부)
  • Published : 2004.09.01

Abstract

Owing to the rapid increase of the number of automobiles, the traffic is being heavily crippled as time goes by. To provide drivers with better safety and convenience, a variety of CNSs(Car Navigation System) are being installed more and more specially for the vehicles which are produced in recent days. As the CNS has gained the public popularity, it has been playing a role as a component of the multimedia system in a vehicle in addition to providing the capability of route guidance service. It is, therefore, now recognized as an important unit of the vehicle interior system. As the situation has been changed as formerly described, it is necessary that not only the functions but also the usability and exterior features are to be designed to suit customers' tastes. This paper is an attempt to find out what the major sensibility factors which customers want as far as a CNS is concerned are. Because these factors can differ from a vehicle type to another that customers prefer, the analysis is based on the vehicle preference. It is proved that MDS(Multi Dimensional Scaling) is an effective method to analyze the sensibility factors for the different types of vehicles. The result shows that for the people who prefer the sedan-type vehicles, luxuriousness, harmoniousness, and texture are major factors. For people who like sports car, faminism, salience, and dynamics are major factors. For people who prefer SUV's(Sports Utility Vehicle) or MPV's(Multi Purpose Vehicle), solidity, dynamics, and convenience are important.

자동차의 급격한 증가로 인하여 교통 정체현상이 날로 심해짐에 따라 운전자에게 보다 안전하고 쾌적한 운전 편의성을 제공하기 위한 방법으로 차량항법장치(CNS)가 제안되었으며, 최근에 출시되는 많은 차량에 카 네비게이션 시스템이 장착되고 있다. 또한 네비게이션 시스템이 단순한 차량 항법 장치로서의 위치를 넘어 차량 내 멀티미디어 시스템으로서의 기능을 감당하고 있으며, 이에 따라 자동차 내장(Interior)의 중요한 부품으로 인식되고 있다. 따라서 기능뿐만 아니라 사용성과 외형적 디자인 역시 소비자의 취향에 맞게 설계되어질 필요성이 있다. 본 연구에서는 자동차 내장 부품의 구성 요소로서의 카 네비게이션 시스템에 대하여 소비자들이 요구하는 감성요소가 무엇인지 파악해 보았다. 특히, 소비자들이 선호하는 차종에 따라 내장 부품의 감성 특성 역시 변화될 수 있으므로 차량 선호도에 기초하여 감성요소 분석을 실시하였으며, 소비자 특성별 감성 선호도 도출 기법으로서 다차원 척도법(MDS)기법의 효용성을 입증해보았다. 정통적인 세단 형태의 차종을 선호하는 사람의 경우, 네비게이션 시스템에 대하여 고급감, 조화감, 재질감을 요구하였으며, 스포츠카를 선호하는 사람의 경우는, 팬시감, 개성감, 역동감을, SUV와 MPV를 선호하는 사람의 경우는 견고감과 역동감, 편의감을 중요시하는 것으로 분석되었다.

Keywords