설계위주 실험교육에 의한 협동학습 능력 강화

Reinforcement of Teamwork Ability thru Design Based Experimental Education

  • 이건영 (광운대학교 전기공학과) ;
  • 고형화 (광운대학교 전자통신공학과) ;
  • 최기호 (광운대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김복기 (광운대학교 전자공학과)
  • Yi Keon-Young (Department of Electrical Engineering, Kwangwoon University) ;
  • Ko Hyung-Hwa (Department of Electronics and Communications Engineering, Kwangwoon University) ;
  • Choi Ki-Ho (Department of Computer Engineering, Kwangwoon University) ;
  • Kim Bok-Ki (Department of Electronic Engineering, Kwangwoon University)
  • 발행 : 2004.12.01

초록

공학인으로 갖추어야 할 능력 중에서 문제를 인식하고, 이를 공식화 한 후 창의적이며 체계적으로 해결해 나갈 수 있는 능력을 길러주기 위한 방법으로 설계교육을 체계적으로 해 가는 것이 효과적이다. 이를 위하여 본 대학에서는 1학년에서 창의력을 길러주며, 효과적인 설계 추진 과정을 길러주기 위한 공학설계입문을 개설하여 운영하고 있다. 또한 나머지 학년에서도 실험과 설계가 융합된 과목, 이론과 설계가 융합된 과목을 개설하여 각종 설계문제를 해결하도록 교육하고 있다. 본 논문에서는 2학년의 교과목 중 기존의 실험실습 과목을 실험과 설계가 융합된 새로운 개념의 과목으로 개편하여 지난 2년간 운영해온 실적을 분석하여 공학인증에서 요구하는 학습성과 중 팀원으로써의 역할 수행능력이 증가함을 보여준다. 뿐만 아니라, 교과운영 내용을 비교적 상세히 소개하여 공학인증에서 요구하는 설계교육을 효율적으로 운영하는 예시를 보여주며, 주요한 학습성과를 달성하는 한 방법을 제시한다.

Well organized design based education is the one of the best way to develop the abilities needed for the engineer such as the recognizing and formulating a problem and then solving it creatively and systematically. In order for this, we prepared a course named 'Introduction to the Engineering Design' for the first-year students, which aims at developing creativity and ability to promote a project. Experiment-design mixed courses and theory-design mixed courses, where students have to solve various design problems, are provided for the higher grade students. In this paper, we are focused on the experiment-design mixed course for the second-year students which has been operating from two years ago. Here we show how the teamwork ability is improved. We also present how to operate the course in detail so that anyone can easily get the way to reach the outcomes needed for the engineers.

키워드

참고문헌

  1. 전기공학과(2004). 자체보고서, 광운대학교 전기공학프로그램. 2004. 2
  2. 광운대학교(2004). 공학교육인증사업, 증간보고서, 산업자원부. 2004. 8
  3. ABEEK(2004). 한국공학교육언증원 인증기준, 한국공학교육인증원. 2004. 8
  4. ABET(1999). 2000-2001 Criteria for Accrediting Engineering Program: Conventional Criteria. ABET I.C.3.D.(3)
  5. ABET(2003). 2004-2005 Criteria for Accrediting Engineering Program. ABET