Tenth Graders' Ideas concerned with Earth's Rotation according to Interest and Learning style

흥미와 학습양식에 따른 고등학교 1학년 학생들의 지구의 자전 관련 개념

  • Jeong, Jin-Woo (Department of Earth Science Education, Korea National University of Education) ;
  • Jung, Jae-Gu (Department of Earth Science Education, Korea National University of Education) ;
  • Moon, Sang-Yeon (Department of Earth Science Education, Korea National University of Education) ;
  • Moon, Byoung-Chan (Department of Earth Science Education, Korea National University of Education)
  • 정진우 (한국교원대학교 지구과학교육과) ;
  • 정재구 (한국교원대학교 지구과학교육과) ;
  • 문상연 (한국교원대학교 지구과학교육과) ;
  • 문병찬 (한국교원대학교 지구과학교육과)
  • Published : 2004.10.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the concept concerned with Earth's rotation as passed by tenth graders whose interest in earth's rotation and learning styles were varied. To examine student's interest in the Earth's rotation, 4students (visual-verbal learning style student with much interest, visual learning style student with much interest, visual learning style student with little interest, and verbal learning style student with little interest) were chosen for study. Personal interview was used for this study. To probe students' conception in varied ways, they were allowed to make gesture and draw pictures through data collection process, except for interviews. And the data were analyzed one by one. The result of this study were as follows: First, the student with much interest was faster to answer the questions about Earth's rotation than the one with little interest. Also he comprehended better and was able to explain reasons coherently. Second, there was little difference according to student's learning style. Third, one of the repeated misconception was direction. For thinking that is the right side is the east side, students have misconception that the sun goes from right to left and stars in north sky move clock-wise.

본 연구의 목적은 지구의 운동에 대한 흥미와 학습양식이 서로 다른 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 지구의 자전과 관련된 개념을 알아보는데 있다. 학생들의 지구의 자전에 대한 흥미와 시각-언어 학습 양식을 알아보기 위해, 흥미가 많고 시각-언어의 학습 양식을 모두 지닌 학생 1명, 흥미가 많고 시각적인 학습 양식을 지닌 학생 1명, 흥미가 적고 시각적 학습 양식을 지닌 학생 1명, 흥미가 적고 언어적 학습 양식을 지닌 학생 1명 등 4명을 연구 대상자로 선정하였다. 학생의 개념을 다방면으로 이끌기 위하여 말 이외에 몸 동작과 그림 등을 그리게 하였으며, 자료 분석은 면담 기록지를 통해 개인별로 분석하였다. 연구 결과 흥미가 많은 학생이 흥미가 적은 학생보다 지구의 자전에 관한 질문에 반응과 내용의 이해도가 높았으며 답변에 대한 이유를 논리적으로 설명하였다. 또한 흥미의 유무와는 달리 개인이 지닌 학습 양식에 따른 개념 형성 차이는 크게 나타나지 않았다. 학생들이 지닌 가장 대표적이 오개념 유형으로 태양의 이동 경로를 나타낼 때 오른쪽을 동쪽으로 생각하여 태양이 오른쪽에서 왼쪽으로 이동하며, 북쪽 하늘에서 별들은 시계 방향으로 이동한다는 것이다.

Keywords

References

  1. 김봉섭, 1999, 학습자의 특성에 따른 지구와 달의 운동 개념 형성. 한국교원대학교 박사학위 논문, 118p
  2. 류상옥, 2004, '날씨와 기후' 단원에서 고등학생들의 인지 양식 및 수업방법에 따른 학업파지 효과. 한국지구과학회지, 25 (4), 242-250
  3. 명전옥, 2001, 예비교사들의 지구과학 문제 해결 실패 요인: 달과 행성의 운동을 중심으로. 한국지구과학회지, 22 (5), 339-349
  4. 박학규, 권재술, 1991, 물리 문제 해결에 관한 최근 연구의 분서. 한국과학 교육학회지, 11 (2), 67-77
  5. 안계원, 정영란, 1996, 초.중.고 학생들의 과학 수업 환경인식 및 태도와의 관계성 조사. 한국과학교육학회지, 16(4), 410-416
  6. 위수민, 최준경, 2002, 공등학생들의 광물과 암석에 대한 흥미도, 한국지구과학회지, 23 (8), 625-631
  7. 이경훈, 1998, 고등학생의 과학에 관련된 태도, 과학성적, 과학탐구능력, 과학교사의 과학에 대한 태도의 상관 관계. 한국과학교육학회지, 18 (3), 415-425
  8. 임창재, 1996, 학습 양식. 서울: 형설출판사, 250 p