중학교 과학 '달의 운동' 단원의 상호작용형 WBI 개발 및 적용

Developement and Application of Interactive type WBI on the Unit of 'Moon Motion' in Middle School Science

  • Jung, Ji-Young (Daekwang Middleschool) ;
  • Kim, Hee-Soo (Department of Earth Science Education, College of Education, Kongju National University)
  • 발행 : 2004.12.31

초록

본 연구에서는 ‘달의 운동’ 단원에 대한 상호작용형 WBI 학습 프로그램을 개발하였다. 개발된 프로그램은 중학교 과학교사 20명에게 의뢰하여 의견을 들었으며, 중학생 49명에게 3개월 동안 투입하여 그 질적 수준을 조사하였다. 그 결과 흥미유발, 궁금증 해결, 탐구능력 신장, 학습 참여도, 난이도 등의 면에서 응답자의 85%이상이 긍정적이라고 응답하였다. 그리고 과학에 대한 부정적인 인식을 갖고 있는 학습자들의 반응은 본 WBI 프로그램 학습 후 통계적으로 유의수준 .05에서 유의미한 차이를 나타내었다(p<.05). 또한 본 WBI 프로그램 투입 전후 학습자들의 개념 수준을 비교한 결과, ‘달의 운동’과 관련된 개념을 갖고 있지 않은 경우가 부분적인 개념을 갖고 있는 경우보다 개념 향상 정도가 더 높았다.

This study has developed an interactive WBI to enhance learning effects on 'the Moon motion' for middle-school students. The quality of this examined by applying it to 20 science teachers and 49 middle school students 49. As a result, over 85% of the test subjects gave an affirmative response in the interest induction, the curiosity solving, and the degree of learning participation category, the degree of difficulty item. Response of the students with negative perception on science have changed positively(p<.05) after this WBI learning. In addition, we compared the learners' of knowledge prior and subsequent to 'the Moon motion'. As a result, it was found that the case of 'no concept' was enhanced more than the case having 'partly or ambiguously concept' for 'the Moon motion'.

키워드

참고문헌

  1. 교육부, 1997, 과학과 교육과정, 교육부 고시 제 1997-15호 (별책 9), 101 p
  2. 김봉섭, 1999, 학습자의 특성에 따른 지구와 달의 운동 개념 형성. 한국교원대학교대학원 박사학위 논문, 45 p
  3. 김광욱, 1998, 효과적인 지구과학 학습을 위한 대기과학 분야의 인터넷용 멀티미디어 학습 프로그램 개발, 공주대학교교육대학원 석사학위 논문, 39 p
  4. 김희수, 2002, 웹기반 지구과학교육에서 가상현실 기술의 활용. 한국지구과학회지 23 (7), 531-541
  5. 백영균, 1998, 웹기반 학습의 설계. 양서원, 378 p
  6. 허성호, 2000, 지구와 달리 달의 운동에 대한 초등학교 교사들의 개념. 한국교원대학교교육대학원 석사학위 논문, 56 p
  7. Barnett, M. and Mogam, J. 2002, Addressing childrens alternative frameworks of the Moon's phases and elipses. INT. J. EDUC., 24 (8), 859-879 https://doi.org/10.1080/09500690110095276
  8. Dick, W., and Carey, L. 1990, Systematic Design of Instruction (3rd ed.), Harper Collins Publisher, 30-50
  9. Moore, M. G., and Kearsley, G. 1996, Distance Education, Belmont: Wadsworyh Publishing Company. 양영선, 조은순 (1998) 역. 원격교육의 이해와 적용: 서울 예지각, 355 p
  10. Munby, H. 1980, An evaluation of instruments which measure attitudes to science. In C.Mcfadden (ED.), 85-99
  11. Relan, A. and Gillani, B. 1997, Web-based information and the traditional classroom: Similarities and differences. In Badrul H. Khan (ed.), Web-based instruction, NY: Englewood Cliff, Educational Technology Publications. 41-46
  12. Sadler, P. M. 1987, Misconception in Astronomy. Misconceptions and Educational Strategies in science and mathematics, Cornell University Ithaca, NY: USA, 424-425
  13. Trundle, K. C., Atwood, R. K. and Christoper J. E. 2002, Preservice elementary teacher's conceptions of Moon phase before and after instruction. Journal of Research in Science Teaching. 39 (7), 633-658 https://doi.org/10.1002/tea.10039
  14. Wood, D. A. 1974, The Piaget process Matrix. School Science and mathmatics. LXX IV (5), 402-472
  15. Youngblut, C. 1998, Educational use of Virtual Reality Technology. Institute for Defense Analyses. IDA Document D-2128. Log: H98-000105