A study on Monovision of Fitting soft contact lenses for College students

대학생에게 유도된 소프트 콘택트렌즈 모노비전에 관한 연구

  • Kim, Jai-Min (Department of ophthalmic optics, Dongkang college)
  • Received : 2004.02.28
  • Published : 2004.04.24

Abstract

Monovision is defined as correcting one eye for distance vision and the other eye for near vision. Single-vision contact lenses are used for each eye. The patient selectively suppresses one eye while using the other eye. This study was performed to measure binocular function and patient satisfaction with monovision induced by adding +3.00D to spectacle prescription for distance vision in nonpresbyopic students. This study comprised 144 nonpresbyopic students with monovision induced by adding +3.00D to spectacle prescription. Monovision was induced by undercorrecting the nondominant eye by adding 3.00 diopters for near vision and correcting the dominant eye with emmetropia for distance vision. For research of the binocular function on Monovision. This study was tested the obstacle course, water pouring test, catching and throwing, bead classification including the stereopsis test. These tests were comparative to the normal binocular state. As a results, the stereopsis have a significant reductions in Monovision. There was no significantly difference between monovision group and control group in monovision exercise (obstacle course, water pouring test, catching and throwing, and bead sorting) at near and distance. This study indicates that monovision is an effective and reasonable therapeutic modality for correcting presbyopia. By the application of above methods, this study could be used the student for the practical practice and understand on the Monovison.

모노비전은 한눈은 원용 시력을 위해 다른 눈은 근용시력을 위해 양안에 콘택트렌즈를 교정한 형태를 말한다. 단초점 콘택트렌즈가 각 눈에 이용되는데 환자는 다른 눈을 사용하는 동안 한 눈을 선택적으로 억제한다. 본 연구는 젊은 학생에게 +3.00D 가입시켜 인위적으로 유도된 모노비전의 양안시 기능과 환자 만족도를 측정하기 위해 시행하였다. 144명의 대학생을 대상으로 우위안 검사를 하여 비우위안에 +3.00D를 가입하여 원용 교정안경을 양안에 장용시켰다. 모노비전의 양안시 기능을 조사하기 위해 입체시 검사를 포함하여 장애물 코스, 물부어 담기, 던지기와 받기, 구슬 분류하기를 시행하여 정상 양안시 상태와 비교하였다. 그 결과 입체시는 현저하게 저하되었지만 장애물 코스, 물부어 담기, 던지기와 받기, 구슬 분류하기 등 양안시 기능에 대한 결과에는 차이가 거의 없었다. 따라서 본 연구를 통해 콘택트렌즈 모노비전은 환자 선택과 임상적 지식을 활용하여 처방하면 노안 교정을 위한 효과적이고 권장할 만한 방법이라는 것을 알 수 있었다. 그리고 이와 같은 방법을 응용하여 학생들의 모노비전에 대한 이해를 높이는 실습에도 효과적으로 활용될 것으로 사료된다.

Keywords