Effect of Music activitics using audition on Music Aptitude development for Kindergarten Children

오디에이션 음악활동이 유치원 아동의 음악소질 향상에 미치는 영향

  • Rho, Joohee (Early Childhood Music Learning Program "Audie")
  • 노주희 (유아음악감수성계발프로그램 '오디')
  • Published : 2004.11.01

Abstract

According to Edwin Gordon(1987, 1997, 2003), music aptitude is a product of interaction of innate potential and early environmental experiences. He referred to music aptitude of children up to nine years of age as developmental music aptitude which fluctuates due to musical environment. Music aptitude stabilizes at age nine, and the music aptitude after age nine is called "stabilized music aptitude". This research is to examine Gorden's hypothesis that the younger a child receives music education, the higher music aptitude. Also, this research is to experiment the effect of Audiation activities developed in Audie Music Curriculum on music aptitude. The researcher and another Audie teacher as a co-teacher guided children together for 30 minutes once a week. The pedagogy guidelines for informal guidance in music learning theory were kept throughout the classes. Also, Audie's teaching method which had been developed for Korean Kindergarten educational environment was also applied. Five-year-old subjects in Experimental group 1 experienced the Audie Music Curriculum of one year; five-year-old subjects in Experimental group 2 experienced it for two years. Primary Measures of Music Audiation was administered three times during their last year of Kindergarten. Subjects in the Control groups, one examined at the beginning and the other at the end of their last year in Kindergarten, received no Audie instruction. There was no significant difference in tonal aptitude, but there was significant difference in rhythmic aptitude(p< .05) among the experiemental groups. Because both Experimental groups showed statistical significance (p< .001) in the music aptitude increase during their academic years, the significant differences of the year-end music aptitude between control group and experimental groups were the expected result.

에드윈 고든(Edwin E. Gordon)에 의하면 음악소질은 선천적인 자질과 후천적인 환경이라는 두 가지 요인의 상호 작용에 의하여 결정되며 만 9세 이전에는 환경의 영향에 따라 유연하게 반응하여 환경이 좋으면 발달되고 환경이 나빠지면 수그러드는 유동음악소질의 시기에, 또한 9세 이후에는 환경의 영향에 대하여 민감하게 반응하지 않는 고정음악소질의 시기에 놓인다. 본 연구는 유동음악소질의 시기에 경험하는 풍부한 음악적 교육환경의 제공시기가 이를수록, 또한 교육의 제공기간이 길수록 소질의 향상에 미치는 효과가 더욱 크다는 음악학습이론의 가설을 증명하고자 하였다. 그리고 미국의 템플 대학의 음악학습이론 수업을 모델로 하여 설립된 유아음악감수성계발프로그램 "오디"가 계발한 오디에이션 음악활동이 음악소질에 미치는 교육효과를 검증하고자 하였다. 교육은 매주 30분 씩 연구자와 연구자 외 1인의 협력교사가 함께 아이들을 가르치는 Co-teaching 형식으로 음악지도의 형태가 아닌 음악안내의 교육방법으로 진행되었다. 다양한 조성, 가사 없는 선율노래와 리듬노래, Free-Flowing Movement를 중심으로 한 다양한 동작, 개별적 반응활동인 패턴학습 등 음악학습이론의 원칙이 지켜졌으며 대그룹 수업을 위하여 오디가 발전시킨 새로운 수업전개방식과 기술이 적용되었다. 실험집단은 각각 1년간 오디수업을 받은 만 5세 유치원 아동과 만 4세 때부터 2년간 오디수업을 받은 만 5세 유치원 아동으로서 두 집단 모두 만 5세 때 고든의 오디에이션기초평가 Primary Measures of Music Audiation(Gordon, 1979)을 사용하여 학년초, 중, 학년말 등 3회에 걸쳐 음악소질을 측정하였다. 연구의 결과는 첫째, 오디의 활동을 5세 동안 1년 교육받은 실험집단 1의 음악소질검사결과를 4세부터 2년 동안 교육받은 실험집단 2의 음악소질검사와 비교할 때 음감소질은 유의미한 차이가 없었으나 리듬소질에서는 유의미한 차이가 발생하였다. 둘째, 오디의 활동을 교육받은 실험집단과 오디의 음악수업을 받지 않은 비교집단의 학기초 음악소질검사 결과는 유의미한 차이를 보이지 않았으나 학기말 검사결과에서는 유의미한 차이를 보였다.

Keywords