Analysis of Inquiry Activities Related to Metabolism Presented in Life Science Textbooks Developed According to the National Common Basic Curriculum

국민공통기본교육과정 과학과 생명영역 물질대사 관련 탐구활동 분석

  • Shim, Kew-Cheol (Institute of Science Education, Kongju National University) ;
  • An, Joong-Eim (Institute of Science Education, Kongju National University) ;
  • Kim, Hyun-Sup (Institute of Science Education, Kongju National University)
  • 심규철 (공주대학교 과학교육연구소) ;
  • 안중임 (공주대학교 과학교육연구소) ;
  • 김현섭 (공주대학교 과학교육연구소)
  • Published : 2004.04.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the connection among inquiry activities related to 'Metabolism' presented in life science textbooks developed according to the national common basic curriculum. To perform this, the type, process and context of inquiry activities of life science textbooks were analyzed. The number of inquiry activities is gradually increased from elementary to secondary school. As result of analysis, types, processes and skills, and context of inquiry were not balanced according to textbooks and school levels. It is suggested that the framework of evaluating inquiry activities based on curriculum objectives be provided when developing science textbooks. It also implies that teachers need to reconstruct inquiry contents and activities suitable to school situations when they teach in the real fields of education.

Keywords

References

  1. 강동진, 정충덕(1996). 제 6차 교육과정에 따른 고등학교생물 교과서의 탐구 영역 비교 분석, 한국생물교육학회지, 24(2), 153-165
  2. 고계순, 심규철, 김현섭 (2001). 중학교 과학 생물의 구조와 기능 단원의 실험 및 관찰 탐구 활동 내용에 대한 교과서 비교 연구. 한국생물교육학회지, 29(1), 46-56
  3. 곽병선(1985). 한국의 교육 과정. 한국교육개발원 연구보고서
  4. 교육부(1999). 중학교 교육과정 해설(III) -수학, 과학, 기술, 가정-. 서울: 대한교과서 주식회사
  5. 김남일, 장남기(1998). 고등학교 생물 수업에서 개념적 탐구 학습이 학생의 탐구 능력 성취도 향상에 미치는 효과. 한국생물교육학회지, 26(2), 223-234
  6. 김범기, 김영민, 윤상학(1994). 학생 과학탐구 시범대회의 평가. 제 1회 학생과학탐구올림픽대회 평가연구보고서, pp. 113-147
  7. 김종서(1980). 교과서 제도에 관한 외국제도와 우리 제도의 비교 연구. 한국교육개발원 연구보고서
  8. 김현섭, 고계순, 섬규철, 박영철(2002). 중학교 과학 생명 영역 유전과 진화 단원의 관찰 및 실험 학습 내용 분석 연구, 한국생물교육학회지, 30(1), 89-95
  9. 김현섭, 심규철, 하태경, 박영철, 최호형(2000). 중학교 생물 영역의 학습 주제별 수업 모형 적용 효과에 대한 비교 연구 2. 신경계. 한국생물교육학회지, 28(4), 330-335
  10. 류면옥(1999). 공통 과학 중 생물 분야의 탐구 활동 분석. 한국생물교육학회지, 27(2), 109-117
  11. 송순회, 이영하, 이종록, 김성원, 강순희, 박종윤, 강순자, 김규한, 유계화(1991). 수학 및 과학 교과내용의 연계성 분석을 위한 준거모형 설정과 예시적 분석. 한국과학교육학회지, 11(2), 119-131
  12. 심규철, 김현섭, 박영철(2002). 제 7차 교육과정 7학년 과학 교과 생명 영역의 탐구분석. 한국과학교육학회지, 22(1), 551-560
  13. 심규철, 김현섭, 하태경, 박영철, 김종균(2000). 중학교 생물 영역의 학습 주제별 수업 모형 적용 효과에 대한 비교 연구 1. 광합성. 한국생물교육학회지, 28(3), 260-266
  14. 양홍준, 오성숙(2000). 중학교 과학 교과서에서 생물 탐구 활동의 주제와 내용 분석. 한국생물교육화회지, 28(3), 209-221
  15. 양홍준, 오성숙, 박성호, 송방호, 정화숙, 손종경, 권덕기(1998). 고등학교 교과서 생물 I과 생물 II에서 탐구학습 내용의 비교 분석. 한국생물교육학회지, 26(1), 9-18
  16. 이돈희, 박순정, 이범홍(1997). 과학 교과학 연구. 한국교육개발원 연구보고서, RR97- 16-5
  17. 이명근(1984). 대학 교양 교육 과정 연계성에 관한 연구. 연세대학교석사학위논문
  18. 조희형, 박승재(1999). 과학 교수-학습. 서울: 교육과학사
  19. 최영란, 이형철(1998). 제 6차 교육과정에 의한 초등학교자연 교과서의 내용 분석. 한국초등과학교육학회지, 17(2), 55-65
  20. 한국교원대학교과학교육연구소(1997). 초.중.고 학생들의 장기적 과학 학력 점검을 위한 국가수준의 평가체제 개발. 한국교원대학교과학교육연구소, 한국교육평가학회 공동 학술세미나 자료집, pp. 7-10
  21. 허명(1984). 과학 탐구 평가표의 개발. 한국과학교육학회지, 4(2), 57-63
  22. 홍정림, 강경미, 여성희, 장남기(1999). 교육과정의 목표설정 준거에 따른 제 6차 중학교 과학교과서 생물 영역 분석. 한국과학교육학회지, 19(2), 239-247
  23. Novak, J. D.(1998). Learning, Creating, and Using Knowledge: Concept Maps as Facilitative Tools in Schools and Corporations. USA; Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, pp. 8-10
  24. Texley, J. & Wild, A.(1997). NSTA Pathway to the Science Standards: Guidelines for Moving the Vision into Practice(High School Edition), National Science Teachers Association, p.2