An Analysis on the Factors Affecting on the Procedures of Becoming a Scientist

과학자들의 진로선택과정에서 나타난 부각요인

  • Published : 2004.12.30

Abstract

This study investigated the factors affecting the procedures of becoming a scientist. Interview was used as a research method for deep understanding of individual career choice procedures. Interviews for individual scientists were conducted for about 60 minutes in their offices and all the interviews were tape-recorded. A total of 34 scientists who received some representative science awards in Korea during 1990 - 2001 were sampled. They were all men. But the interview was conducted with 30 scientists. The investigation was based on the framework that was composed of the following four categories: personal ability, home environment, school environment, and sociocultural environment. And each category had several factors as follows: personal ability consisted of the meta-ability to figure out the aptitude and the self-ability and the achievement; home environment consisted of parents, brothers and sisters, relatives, and hobby; school environment consisted of teachers, friends, club activity; sociocultural environment consisted of event, mass media, social recognition and social prospect. From the analysis of the career choice procedure of the scientists it was appeared that the meta-ability for personal ability, the parental influence particularly by father for home environment, science teacher and professor for school environment, and social prospect for sociocultural environment were important. In conclusion, most of the scientists made an important decision for their future career when they were the 12th grade and 1st year in university, and they considered intrinsic factor such as self-interest and aptitude and extrinsic factor such as social prospect. However intrinsic factor related to science teacher and professor and extrinsic factor related to fathers' advice.

과학자들의 진로선택과정에서 드러난 부각요인을 분석한 결과 개인적 특성에서 면담자의 83%는 자신의 적성이나 능력을 파악하는 능력이 부각되었다. 이러한 과학자들은 진로선택과정에서 자신의 흥미와 관심을 중요시하였으며 동시에 왜 흥미를 느끼는지에 대한 이유를 명확히 진술하였다. 학교 성적은 87%의 과학자가 초 중 고등학교 전체 성적이 상위 10%이내에 들었다. 가정환경에서는 부모의 영향이 가장 부각되었는데, 특히 진로에 대해 조언을 한 아버지의 영향이 지배적이었다. 학교환경에서 가장 부각된 요인은 교사였다. 특히 과학교사의 수업과 대학 교수의 영향이 중요하게 언급되었다. 고등학교 3학년에 진로를 결정한 경우는 고등학교 과학 교사의 영향이, 대학교 1학년 이후에 진로를 결정한 경우는 대학교 교수의 영향이 부각되었다. 사회문화적 환경에서는 미래 직업 기회와 관련된 사회적인 전망이 가장 중요하게 부각되었다. 연령이 젊을수록 자신의 적성과 능력을 파악하는 능력과 사회적인 전망을 중요시하는 것으로 드러났으며, 물리학자들은 자신의 적성과 능력을 파악하는 능력이, 화학자들은 자신의 적성과 능력을 파악하는 능력과 사회적인 전망이, 생물학자들은 사회문화적 환경의 다양한 요인들이, 공학자는 아버지의 조언과 사회적인 전망이 부각되었다. 그리고 과학자들의 진로선택과정을 분석해 본 결과 대부분 제도적으로 진로를 결정해야하는 고등학교 3학년과 대학교 1학년말에 진로를 결정하였다. 결론적으로 과학자들은 현재의 진로를 선택하면서 자신의 내부적 요인과 외부적 요인을 모두 고려하였다. 내부적 요인으로 자신의 적성과 능력을 중요하게 고려하도록 한 것에는 중고등학교 과학 교사와 대학교수의 역할이 관련되었으며, 외부적 요인인 사회적인 전망은 아버지가 진로에 대해 조언한 것과 관련되었다. 따라서 이러한 연구 결과는 우수한 과학인력을 양성하기 위해서 자신의 적성과 능력을 파악할 기회, 과학자와 과학적 연구 활동에 대한 부모의 긍정적인 인식과 전망의 제시, 우수한 능력을 지닌 교사와 교수의 확보, 과학에 대한 긍정적인 인식 등이 이뤄질 수 있는 과학교육적 환경이 필요함을 시사한다.

Keywords

References

  1. 김충기(1995). 미래를 위한 진로교육. 서울: 양서원
  2. 김충기(1998). 생활지도 상담 진로지도. 서울: 교육과학사
  3. 브렌드웨인(1981). 과학재능의 교육, (임선하 옮김) 서울:전파과학사. (원저출판 1955년)
  4. 송진웅(1999). 과학교육의 기본 이념으로서의 과학적 소양, 기초과학연구, 15(3), 73-8, 대구대 기초과학연구소
  5. 윤진(2000). 과학관련 진로선택 요인들의 분석, 미발행 박사학위 논문, 서울대학교, 서울
  6. 이재창(1988). 생활지도. 서울: 문음사
  7. 현원복(1973). 과학자의 길: 그들의 생활과 철학, 서울: 전파과학사
  8. Baird, J. H., Lazarowitz, R., & Allman, V. (1984). Science Choices and Preferences of Middle and Secondary School Students in Utah. Journal of Research in Science Teaching, 21, 1, 47-54 https://doi.org/10.1002/tea.3660210106
  9. Brandwein P. F. & Passow A. H. (ed.) (1988). Gifted Young in Science, Washington, D. C.: National Science Teachers Association
  10. Parsons, F. (1909). Choosing a vocation. Boston: Houghton Mifflin
  11. Woolnough, B. E. (ed.) (1990). Making Choices: An Enquiry into the Attitudes of Sixth-formers towards Choice of Science and Technology Courses in Higher Education. Oxford: Oxford University Department of Educational Studies
  12. Woolnough, B. E. (1991a). The Making of Engineers and Scientists. Oxford: Oxford University Department of Educational Studies
  13. Woolnough, B. E. (1991b). The making of engineers and scientist: Factors affecting schools success in producing engineers and scientists. Oxford: Oxford University Department of Educational Studies
  14. Woolnough, B. E. (1993). Teachers perception of reasons students choose for, or against, science and engineering. School Science Review, 75, 270
  15. Woolnough, B. E. (1994a). Factors affecting students' choice of science and engineering. International Journal of Science Education, 16(6), 659-676
  16. Woolnough, B. E. (1994b). Effective science teaching, Buckingham: Open University Press
  17. Woolnough, B. E. (1995). School effectiveness for different types of potential scientists and engineers, Research in Science & Technological Education, 13, 53-66 https://doi.org/10.1080/0263514950130105
  18. Woolnough, B. E., Guo, Y., Leite, M. S., Almeida, M. J., Ryu, T., Wang, Z., & Young, D. (1997). Factors Affecting Student Choice of Career in Science and Engineering: Parallel Studies in Australia, Canada, China, England, Japan and Portugal. Research in Science and Technological Education, 15(1), 105-21 https://doi.org/10.1080/0263514970150108
  19. Woolnough B. E. (1997). Motivating students or teaching pure science? School Science Review 78(285), 67-72
  20. Young, D. J., Fraser, B. J., & Woolnough, B. E.(1997). Factors Affecting Student Career Choice in Science: An Australian Study of Rural and Urban Schools. Research in Science Education, 27(2), 195-214 https://doi.org/10.1007/BF02461316
  21. Zunker, V. G. (1994). Career counseling: Applied concepts of life planning(4th ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole