The Sixth-Grade Students' Conceptions of a Scientist's Time Use

초등학교 6학년생들의 과학자의 생활시간에 대한 인식

  • Published : 2004.12.30

Abstract

This article aims to (a) investigate children's images of a scientist's life style by comparing children's drawings about a scientist's schedule with those about a company employee's schedule in a weekday and on Sunday; and (b) examine the usefulness of 'Drawing A Scientist's Schedule (DASS)' test as a new instrument of learners' conceptions of a scientist and his/her work. To do those, thirty sixth- grade children participated in this study. The children, 15 boys and 15 girls, were selected from a classroom of an elementary school located in Gongju city. The children's drawings were analyzed in conjunction with individual interviews. The interviews facilitated the clarification of any ambiguous attributes of the drawings by questioning after their completion. Several significant conclusions can be drawn from this work: First, the children conceived that a scientist has more mandatory time, and less necessary and leisure time than does a company employee. Interestingly, many children thought that a scientist has similar life style on Sunday to that in a weekday, unlike a company employee. Second, in case of necessary time use in a weekday and on Sunday, the difference between a scientist and a company employee results from their sleeping time. Also, the children showed more various conceptions of a scientist's sleeping time than those of a company employee's sleeping time. Third, in case of mandatory time use, the children conceived that a scientist spends more time for his/her occupational work and less time for his/her housework activities than does a company employee. Fourth, the children's drawings showed that there is difference between a scientist's and a company employee's leisure time use and activities. Finally, the DASS test indicated its possibility and usefulness as an instrument for investigating learners' images on a scientist and his/her work. The instrument exhibited several distinctive children's conceptions that is difficult in identifying by using the DAST, a popular instrument.

이 연구는 두 가지 목적으로 수행되었다:(1) 초등학생들이 작성한 평일과 일요일 과학자와 회사원의 하루 일과표의 비교를 통해 과학자의 생활시간에 대한 인식을 조사하고, (2) 학생 및 교사의 과학자 및 과학자가 하는 일에 대한 이미지 조사 방법으로서 '과학자의 일과표 그리기 (DASS: Drawing a Scientist's Schedule)' 의 가능성을 검토하는 것이다. 이를 위해 공주시 소재 초등학교 1개 학급 6학년 30명(남:15명, 여:15명)이 본 연구에 참가하였다. 이들이 작성한 하루일과표와 이에 대한 면담을 통해 과학자와 회사원의 생활시간(필수, 의무 및 여가생활시간)을 비교 분석하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다: 첫째, 학생들은 회사원에 비해 과학자의 의무생활시간은 많고 필수생활시간이나 여가생활시간은 적다고 인식하고 있으며 일요일에는 더욱 두드러진 양상을 보인다. 둘째, 학생들의 인식하고 있는 과학자와 회사원의 필수생활시간에 있어 차이는 수면시간의 차이에 의한 것이며, 과학자의 수면시간과 관련하여 학생들의 인식은 회사원에 비해 다양함을 보인다. 셋째, 학생들은 과학자가 회사원에 비해 의무생활시간 중 직업과 관련된 일을 하는데 사용하는 시간은 많으나, 가정관리와 관련된 일을 위한 시간은 적을것이라고 인식하는 경향을 보인다. 넷째, 학생들이 생각하는 과학자의 여가생활시간은 회사원에 비해 적을 뿐 아니라 그 활동 유형에도 차이를 보인다. 다섯째, '과학자의 일과표 그리기(DASS: Drawing a Scientist's Schedule)'를 통해 학생들이 인식하고 있는 과학자의 생활모습에 대한 다양한 정보 뿐 아니라 기존에 널리 활용되고 있는 DAST로는 분석하기 어려운 학생들의 과학자와 과학자가 하는 일에 대한 이미지를 분석해냄으로써 새로운 접근방식으로서 그 가능성과 유용성을 보였다.

Keywords

References

  1. 김성관, 장명덕, 정진우(2002). '과학자와의 만남' 프로그램 적용이 초등학생의 과학자에 대한 신체적 이미지에 미치는 효과. 한국과학교육학회지, 22(3), 490-498
  2. 노태희, 최용남(1996). 성역할의 관점에서 조사한 과학자와 자신에 대한 이미지의 격차 및 과학 관련 태도와의 관계성 조사. 한국과학교육학회지, 16(3), 268-294
  3. 문숙재(1996). 생활시간연구. 서울: 학지사, 38
  4. 박규택 (2003). 사회 . 경제 . 공간의 관점에서 본 한국인의 일상적 노동과 여가 시간 변화, 1981-2000. 한국지역지리학회지, 9(1), 35-52
  5. 송진웅(1993). 교사의 과학자에 대한 이미지와 존경하는 과학자. 한국과학교육학회지, 13(1), 48-55
  6. 송진웅, 박승재, 장경애(1992). 초중고 남녀 학생의 과학수업과 과학자에 대한 태도. 한국과학교육학회지, 12(3), 109-118
  7. 여상인(1998). 변형된 DAST와 인터뷰를 이용한 과학자에 대한 이미지와 과학자가 하는 일에 관한 초 . 중등 학생의 인식조사. 한국초등과학교육학회지, 17(1), 110
  8. 이종희, 이연숙(2002). 주휴무제에 따른 기흔남녀의 주말생활시간구조와 여가시간. 한국가정관리학회지, 20(4), 165-177
  9. 전화영, 여상인, 우규환(2002). 과학자 읽기 자료의 도입이 과학자의 이미지와 과학에 대한 태도에 미치는 효과-성차를 중심으로. 한국과학교육학회지, 22(1), 22-31
  10. 통계청(1999). 1999년 생활시간조사 결과.(http://www.nso.go.kr/report/data/ssti00-1.htm)
  11. 황덕근(1994). 국민학생들의 과학과 과학자에 대한 인식조사. 한국교원대학교 석사학위논문
  12. Barman, C. R. (1999). Completing the Study: High School Students' Views of Scientists and Science. Science and Children, 36(7), 16-21
  13. Barman, C. R. (1996). How do students really view science and scientists? Science and Children, 34(1), 30-33
  14. Barman, C. R., Ostlund K. L., & Gatto, C. C. (1997). Fifth grade students; perceptions about scientists and how they study and use science. AETS Conference Papers and Summaries of Presentations, Session 901-11, 688-699
  15. Bodzin, A., & Gehringer, M. (2001). Breaking science stereotypes. Science and Children, 38(4), 36-41
  16. Chambers, D. W. (1983). Stereotyped images of the scientist: the draw-a- scientist-test. Science Education, 67, 255-265 https://doi.org/10.1002/sce.3730670213
  17. Finson, K. D. (2002). Drawing a scientist: What we do and do not know after fIfty years of drawings. School Science and Mathematics, 102(7). 335-342 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2002.tb18217.x
  18. Finson, K. D., Beaver, J. B., & Cramond, B. L. (1995). Development and field test of a checklist for the draw-a-scientist test. School Science and Mathematics, 95(4), 195-205 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1995.tb15762.x
  19. Flick, L. (1990). Scientist in residence program improving children's image of science and scientist. School Science and Mathematics, 90(3), 204-214 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1990.tb15536.x
  20. Harnmrich, P. L. (1997). Confronting the gender gap in science and mathematics: The Sisters in Science Program. Paper presented the Annual meeting for the National Association for Researchers in Science Teaching. Oakbrook, IL
  21. Maoldomhnaigh, M. O., & Hunt, A. (1988). Some factors affecting the image of the scientist drawn by older primary school pupils. Research in Science and Technological Education, 6(2), 159-166 https://doi.org/10.1080/0263514880060206
  22. Maoldomhnaigh, M. O., & Mhaolain, V. N. (1990). The perceived expectation of the administrator as a factor affecting the sex of scientists drawn by early adolescent girls. Research in Science and Technological Education, 8(1), 69-74 https://doi.org/10.1080/0263514900080106
  23. Mason, C. L., Kahle, J. B., & Gardner, A. P. (1991). Draw-a-scientist test: Future implications. School Science and Mathematics, 91(5), 193-198 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1991.tb12078.x
  24. Matthews, B. (1996). Drawing Scientists. Gender and Education, 8(2), 231-243 https://doi.org/10.1080/09540259650038888
  25. McDuffie, T. E. (2001). Scientists-Geeks & Nerds?: Dispelling teachers' stereotypes of scientists. Science and Children, 38(8), 16-19
  26. Moseley, C., & Norris, D. (1999). Preservice teachers' views of scientists. Science and Children, 37(1), 50-53
  27. Newton, L. D., & Newton, D. P. (1998). Primary children's conceptions of science and the scientist: is the impact of a National Curriculum breaking down the stereotype? International Journal of Science Education, 20, 1137-1149 https://doi.org/10.1080/0950069980200909
  28. Newton, L. D., & Newton, D. P. (1992). Young children's perception of science and the scientist. International Journal of Science Education, 14, 331-343 https://doi.org/10.1080/0950069920140309
  29. Schibeci, R. A. (1986). Images of Science and Scientists and Science Education. Science Education, 70(2), 139-149 https://doi.org/10.1002/sce.3730700208
  30. Schibeci, R. A. & Sorensen, I. (1983). Elementary school children's perceptions of scientists. School Science & Mathematics, 83(1). 14-20 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1983.tb10087.x
  31. She, H. C. (1998). Gender and grade level differences in Taiwan students' stereotypes of science and scientists. Research in Science and Technological Education, 16(2), 125 https://doi.org/10.1080/0263514980160203
  32. Song, J. W. & Kim, K. S. (1999). How Korean students see scientists: the images of the scientist. International Journal of Science Education, 21(9), 957-977 https://doi.org/10.1080/095006999290255
  33. Talsma, V. L. (1997). Scientist as 'Self' and 'Other': Changing images of scientists in a middle-school project-based science classroom. Paper presented the Annual meeting for the National Association for Researchers in Science Teaching Oakbrook, IL-March
  34. 삭제해 주세요