The Development of an Instrument to Assess High School Students' Views on Science-Technology-Society

STS에 대한 고등학생들의 견해에 관한 평가도구 개발

  • Published : 2004.12.30

Abstract

The purpose of this study was to develop HS-VOSTS(High School Students' Views On Science-Technology-Society), which is an instrument that monitors high school students' views on STS. For this study, 23 multiple-choice items were developed on four categories. First, a categorial scheme was constructed. The categorial scheme was based on many instruments that evaluate students' understanding on STS, literature review, and STS learning goal that many researchers had asserted. Second, the multiple-choice items were developed. The development of the items was carried out through four steps. In the first step, some pairs of statement on each subordinate category were formed. Next, the student statement questionaries which were based on the pairs of statement were responded by 772 students. In the second step, the response written by the students were analyzed to common viewpoints and the first multiple-choice items were constructed. In the third step, the semistructured interview with 28 high school students was implemented and the second multiple-choice items were constructed. In the fourth step, the final version of the instrument was developed through the analysis of the students' response on the second multiple-choice items. HS-VOSTS is an useful instrument for monitoring students' beliefs and viewpoints on STS topics. The results of the students' responses to HS-VOSTS items reflect the students' own thoughts directly. These results will give some implications for the curriculum developers, the authors of text books and the educational policy makers as well as the teachers.

이 연구의 목적은 STS에 대해서 우리 나라 고등학생들이 가지는 견해를 알아보기 위한 평가 도구인 HS-VOSTS(Korean Students' Views on STS)를 개발하는 것이다. HS-VOSTS 문항을 개발하기 위해서 다음과 같은 연구과정을 수행하였다. 우선, 문헌과 선행 연구 고찰을 통해 4가지 범주의 10가지 하위 범주와 관련하여 23개의 논제를 포함하는 STS 범주 체계를 설정하였다. STS 범주 체계는 정의 과학의 외적 사회학 과학의 내적 사회학 인식론의 네 가지의 커다란 범주로 구성되어 있다. 다음은 STS 범주 체계를 기초로 4단계에 걸쳐 문항을 개발하였다. 1단계에서는 각 논제에 대한 짝진술문을 기초로 학생진술 문항지를 작성하여 772명의 고등학생들(16.3세)에게 투입하였다. 2단계에서는 짝진술문 중 하나를 제거하여 문항의 진술문으로하고, 분류된 공통견해를 답지로 하여 1차 다지선다형 문항지를 구성하였다. 3단계에서는 고등학생 28명(16.5세)을 대상으로 반구조화 면담을 실시하여 그 결과 분석을 통해 2차 다지선다형 문항지를 구성하였다. 4단계에서는 2차 다지선다형 문항지를 고등학생 306명에게 적용하여 낮은 반응비율을 보인 답지들을 제거하여 최종 검사도구를 완성하였다. HS-VOSTS는 학생들의 STS에 대한 신념 및 견해를 알아볼 수 있는 유용한 도구로서, 그 결과는 교사뿐만 아니라 교육과정 개발자, 교과서 저자, 교육정책 입안자들에게 많은 시사점을 줄 수 있을 것이라 생각한다.

Keywords

References

  1. 권재술(1991). 학문중심 과학교육의 문제점과 생활소재의 과학 교재화 방안. 한국과학교육학회지, 11(1), 117-126
  2. 백성혜(1992). 과학과 기술과 사회(STS)의 통합적 교육 운동. 한국과학교육학회, 과학교육 공동세미나 및 학술발표회
  3. 오진곤(1993). 과학과 사회. 전파과학사
  4. 우종옥, 소원주(1995). 과학인식론의 일부 주제에 대한 고등학교 학생들의 선개념. 한국과학교육학회지, 15(3), 349-362
  5. 정완호, 권용주, 김영신(1993). STS 국내 연구 경향 분석과 적용방안에 관한 조사 연구. 한국과학교육학회지, 13(1), 66-79
  6. 조희형(1996).STS 교육의 등장 배경과 정당성. STS와 탐구학습의 적용방법, '96 한국생물교육학회 동계 학술대회 및 워크샵
  7. 조희형, 박승재(1994). 과학론과 과학교육. 서울: 교육과학사
  8. 차희영, 심재호, 임채성, 김은경, 김성하(2004). 한국의 지역적 특성을 고려한 STS 모듈 및 그 평가 방법의 개발. 한국과학교육학회지, 24(2), 328-342
  9. 최돈형(1995). 고등학교 공통과학 교수 . 학습 평가자료. 교육부 교육과정 운영자료 2
  10. 흥미영, 정은영(2004). 중학교 과학 교과서와 수업에 반영된 STS 내용 분석. 한국과학교육학회지, 24(3), 659-667
  11. Aikenhead, G. S. (1988). An analysis of four ways of assessing student beliefs about STS for monitoring views on science-technology-society topics. Journal of Research in Science Teaching, 25(8), 607-627 https://doi.org/10.1002/tea.3660250802
  12. Aikenhead, G. S., Fleming, R. W. & Ryan, A. G. (1987). High school graduates' beliefs about science-technology-society. I. Methods and issues in monitoring student views. Science Education, 71(2), 145-161 https://doi.org/10.1002/sce.3730710203
  13. Aikenhead, G. S. & Ryan, A. G. (1989). The development of a multiple-choice instrument for monitoring views on science-technology-society topics. Ottawa: Social Sciences and Humanities Research Council of Canada
  14. Aikenhead, G. S. & Ryan, A. G. (1992). The development of a new instrument: 'Views on Science-Technology-Society' (VOSTS). Science Education, 76(5), 477-491 https://doi.org/10.1002/sce.3730760503
  15. Bybee, R. W. (1995). Achieving scientific literacy. Science Teacher, 62(7), 28-33
  16. Bybee, R. W., Carlson, J. & McConnack, A. J. (1984). NSTA 1984 Year Book : Redesigning Science and Technology Education. NSTA, Washington D. C.
  17. Hofstein, A. (1988). Discussion Over at the Fourth IOSTE Symposium. International Journal of Science Education, 10(4), 357-366 https://doi.org/10.1080/0950069880100403
  18. Gardner, P. L. (1987). Measuring ambivalence to science. Journal of Research in Science Teaching, 24(3), 241-247 https://doi.org/10.1002/tea.3660240305
  19. Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Chicago: Aldine Publishing
  20. Lederman, N. G., & O'Malley, M. (1990). Students' perceptions of tentativeness in science: Development, use, and sources of change. Science Education, 74(2), 225-239 https://doi.org/10.1002/sce.3730740207
  21. Munby, H. (1982). The place of teachers' beliefs in research on teacher thinking and decision making, and an alternative methodology. Instructional Science, 11, 201-225 https://doi.org/10.1007/BF00414280
  22. NSTA (1982). Science-Technology-Society: Science Education for the 1980s. An NSTA Position Statement, NSTA, Washington D. C.
  23. NSTA (1990). Science-Technology-Society: A New Effect for Providing Appropriate Science for All. An NSTA Position Statement, NSTA, Washington D. C.
  24. Patton, M. O. (1990). Qualitative evaluation and research methods. 2nd Ed. Newbury Park, CA: Sage Publications
  25. Roid, G. H. & Haladyna, T. M. (1981). A technology for test-item writing. New York: Academic Press
  26. Rubba, P. A. & Harkness, W. L. (1993). Examination of Preservice and In-Service Secondary Science Teachers' Beliefs about S-T-S Interactions. Science Education, 77(4), 407-431 https://doi.org/10.1002/sce.3730770405
  27. Zoller, U., Ebenezer, J., Merely, K., Paras, S., Sandberg, V., West, C., Wolthers. & Tan, S. H. (1990). Goal attainment in science/technology/society(STS) education and reality: The case of British Columbia. Science Education, 74(1), 19-36 https://doi.org/10.1002/sce.3730740103