The Effects of Learning Using Information Communication Technology(ICT) in Earth History and Crust Movement Units of Science Textbook for Eighth Graders

중학교 8학년 과학 "지구의 역사와 지각변동" 단원에서 정보통신기술(ICT) 활용 수업의 효과

  • Published : 2004.12.30

Abstract

The effects of learning using Information Communication Technology(ICT) on the students' scientific inquiry ability and science-related affective characteristics were analyzed in Earth History and Crust Movement units of science textbook for eighth graders. For this study, two classes of middle school second students in Chung-nam were selected and taught for six week under different teaching methods. One class is the test class taught with ICT applied teaching materials and the other class is the control class instructed by a conventional method. One week before the experiment, both classes were given tests on scientific inquiry ability and science-related affective characteristics, and they were tested again after the experiment. The results of scientific inquiry test showed statistically meaningful differences in the experimental class and the control class. The experimental class showed statistically meaningful difference in scientific inquiry test. Science-related affective characteristics test showed no statistically meaningful difference in the experimental class. Among three scientific science-related affective characteristics, especially the one fields of interests showed statistically meaningful differences which suggest that learning using ICT has a positive effect on the expanding of students' science-related affective characteristics.

이 연구는 중학교 8학년 과학 '지구의 역사와 지각 변동' 단원에서 ICT 활용 수업 과정안을 개발 적용하여 ICT 활용 수업이 학생의 과학 탐구 능력과 과학에 관련된 정의적 특성에 미치는 효과를 알아보는 데 그 목적이 있다. 이 연구를 위해 충청남도에 소재한 D 중학교 2학년 2개 학급을 선정하고 교수-학습 방법을 달리하여 약 6주간 수업하였다. 1개 학급은 실험집단으로 ICT 수업 과정 안을 개발하여 lCT를 활용한 수업을 실시하였으며, 1개 학급은 통제집단으로 교과서 위주의 전통적 방법으로 수업하였다. 학습을 하기 1주일 전에 두 집단을 대상으로 과학 탐구 능력과 과학에 관련된 정의적 특성에 대한 사전 검사를 실시하였으며, 수업이 끝난 뒤에 사후 검사를 실시하였다. 그 결과, lCT를 활용한 실험집단과 전통적 학습을 실시한 통제집단의 과학 탐구 능력 검사에서는 실험 집단에서 유의미한 차이가 나타났다. 또한, 과학에 관련된 정의적 특성에 대한 검사에서 실험집단에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지는 않았지만, 3개의 과학에 관련된 특성 범위 중에서 흥미 범위에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이는 lCT 활용 수업이 학생들의 과학에 관련된 정의적 특성에도 긍정적인 효과가 있음을 시사하는 것이다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부(2001). 중학교 정보통신기술 활용 지도 자료. 서울:대한교과서(주)
  2. 고혁민(1994). 초 . 중학생을 위한 과학 탐구 능력 측정 도구의 개발 과정 및 타당성 분석. 한국교원대학교 석사학위 논문
  3. 김효남, 정완호, 정진우(1998). 국가 수준의 과학에 관련된 정의적 특성의 평가 체제 개발. 한국과학교육학회지, 18(3), 357-369
  4. 권재술, 김범기(1994). 초 . 중학생들의 과학 탐구 능력 측정 도구의 개발. 한국과학교육학회지, 14(3), 251-264
  5. 권재술, 이철현, 장순규, 김연수, 권담, 신수범, 정진유, 김형주, 박양주(2001). ICT 활용 교수학습 방법 연구- 중학교 과학 교과를 중심으로. 한국교육학술정보원
  6. 김희수(1999). 학습자 능력에 따라 진행되는 인터넷용 멀티미디어 학습 프로그램의 개발-고등학교 지구과학의 천문학 내용을 중심으로. 한국지구과학회지, 20(1),3-17
  7. 박수경, 강민주, 김상달(2001). 지구과학 해양 단원의 웹기반 학습자료 개발 및 효과 분석. 한국과학교육학회지, 21(2), 264-278
  8. 방상영(2002). 초등학교 과학과 지구영역에서 lCT 활용수업의 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  9. 유경애, 고병오(2001). 웹을 기반으로 한 자기 주도적 천문학 학습 프로그램 개발. 한국정보교육학회지, 5(3), 432-442
  10. 윤병애(2003). 중학교 과학 지구와 별 단원에서 lCT 활용수업의 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  11. 이원국, 김여상, 김칠영, 김종헌, 김희수(2000). 지구과학학습을 위한 멀티미디어 학습자료 데이터베이스 개발. 한국지구과학회지. 21(2), 116-127
  12. 조인석, 이병걸(2000). 오소웨어를 이용한 해양학습 교육매체의 제작에 관한 연구. 한국지구과학회지, 21(6), 655-662
  13. Gardner, C. M., Simmons, P. E., & Simpson, R. E.(1992). The effects of CAl and hands on activities on elementary students' attitudes and weather knowledge. School Science and Mathematics, 92(6), 334-336 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1992.tb15600.x
  14. Mistler-Jackson, M., Songer, N. B. (2000). Student Motivation and Internet Technology : Are you Students Empowered to Learn Science? Journal of Research in Science Teaching, 37(5), 459-479 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(200005)37:5<459::AID-TEA5>3.0.CO;2-C