International Journal of Highway Engineering (한국도로학회논문집)
- Volume 6 Issue 4 Serial No. 22
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- Pages.123-136
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- 2004
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- 1738-7159(pISSN)
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- 2287-3678(eISSN)
Noise Reduction of Concrete Pavement by Texture Design
콘크리트 포장 표면처리 방법에 따른 소음 감소 방안 연구
Abstract
This study tries to compare the noise difference by various surface treatments and to propose appropriate tinning methods. As literature reviews, longitudinally tined pavement is effective to reduce noise made between tire and pavement surface. Various surface treatments were applied to some sections of test road. In case of car, about 2
본 연구는 다양한 표면처리 공법에 따른 소음도를 비교 분석하여 소음 감소효과에 적합한 타이닝 방법을 제안하였다. 기존 문헌조사 결과 종방향 타이닝이 소음감소 효과에 우수한 결과를 보인다는 것을 바탕으로 국내 시험도로 일부구간에 표면처리 방법을 적용하였다. 승용차의 경우 일정간격 18mm 종방향 타이닝이 다른 비교구간보다 약 2
Keywords