A study on the development of the children′s motivation of achievement Scale

아동용 성취동기 척도 개발에 관한 연구

  • 박성옥 (대전대학교 아동벤처산업학과) ;
  • 기현주 (대전대학교 아동벤처산업학과) ;
  • 신귀순 (대전대학교 아동벤처산업학과)
  • Published : 2004.03.01

Abstract

Our purpose is to make up criteria for children's motivation of achievement and develop them into reliable that effectively fit the domestic situations, through testing its reliability and validity. With a view to developing those criteria, questionnaire items were drawn out from our basic investigation and preliminary study, and reliability and validity were tested. For this, we carried out a survey from October 25, 2003 to November 7, 2003 on 586 children who were attending two primary schools in Seoul, in 5th and 6th grade, and analyzed the results. Out of 81 questionnaire items constructed through the preliminary study, we extracted 68 items which show satisfactory level of discrimination with $x^2$ confidence level p<.0l and V coefficient greater than .25. The factor analysis was performed on the 68 items and 49 items were extracted which have eigen value greater than 1 and factor load greater than .30. Then regression analysis was applied so that 13 items were taken out of consideration for the criteria, whose incremental contribution to the explained proportion due to regression turned out to be less than 3%. As a result, a total of 36 items were selected as the final measurement criteria was assessed by Cronbach' $\alpha$ coefficient for the items, and we obtained its value of .85 which is at a satisfactory level. The developed criteria has proven to be a useful tool for measuring domestic children's motivation of achievement.

본 연구는 국가의 경제발전은 물론 대인관계와 사회적응에 매우 중요한 역할을 하는 성취동기 중 아동의 성취동기를 측정할 수 있는 척도를 개발하고자 하였다. 서울시내 초등학교 2곳에 재학중인 5,6학년 아동 586명을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 예비 연구를 통하여 구성된 81개 문항의 척도를 문항 변별도 측면에서 양호한 수준 $x^2$의 유의도 p<.01과 .25이상 V계수의 68개 문항을 추출하였다. 68개 문항을 요인 분석하여 고유치 1이상, 요인부하량 .30이상인 49개 문항을 추출한 후 회귀분석을 적용한 결과 설명력의 증가분이 3%미만인 13개 문항을 척도 구성에서 제외시켜 총 36개 문항으로 아동의 성취동기 최종 측정 척도가 개발되었다. 척도의 신뢰도는 문항 내적일치도 지수인 Cronbach의 $\alpha$계수로 산출하였는데, .85로 만족할 만한 수준으로 나타나 개발된 척도가 우리나라 아동의 성취동기를 측정하기 위한 유용한 도구로 검증되었다.

Keywords

References

  1. 고문태(2000). 교사의 성취동기 수행과 조직헌신도와의 관계. 석사학위논문. 공주대학교 대학원
  2. 김조년(1994). 자녀가 지각한 부모의 양육태도와 자녀의 자아개념 및 성취동기와의 관계. 석사학위논문. 고려대학교 교육대학원
  3. 김신영(1982). 성취동기의 객관적 검사도구의 제작과 그 타탕성에 관한 연구. 석사학위논문. 서울대학교 대학원
  4. 김진선(1986). 가정환경이 성취동기에 미치는 영향에 관한 연구. 제주대 교육대학원 석사학위논문
  5. 남점이(1990). 어머니의 양육태도와 자녀의 성취동기와의 관계, 경상대학교 교육
  6. 민숙정(1990). 부모의 양육태도에 따른 청소년의 성취동기. 석사학위논문. 이화여자대학교 교육대학원
  7. 박용헌(1982). 성취동기 육성의 교수방안. 서울:교육출판사
  8. 박용헌(1988). 성취인의 심리. 교육신서 20. 서울 : 배영사
  9. 성태동(2003). 성취동기, 성적/학습압력 유형 및 학업성취도와의 관계. 석사학위논문. 한국교원대학교 교육대학원
  10. 신혜경(1990). 교육환경.성취동기 및 귀인성향과의 관계연구. 석사학위논문. 숙명여자대학교 대학원
  11. 이미숙(1993). 내.외통제 통제성과 성취동기가 학업성휘에 미치는 영향. 석사학위논문. 서강대학교 교육대학원
  12. 이은영(2000). 아동이 지각한 교사와 부모의 성취기대와 아동의 성취동기 및 학업성적과의 상관연구. 석사학위논문. 강원대 교육대학원
  13. 이성진(1975). 현대교육심리학. 서울 : 교육출판사
  14. 이경화(1992). 딸이 지각한 부모의 양육태도 및 딸의 성취동기에 관한 연구: 농어촌의 여고생을 중심으로 석사학위논문. 이화여자대학교 교육대학원
  15. 정인(2000). 부모의 양육태도와 중학생의 성취동기와의 관계. 연세대학교 교육대학원. 석사학위논문
  16. 조은미(1984). 시설아동의 성취동기에 관한 연구. 석사학위논문. 숙명여자대학교 대학원
  17. 한보란(1989). 상담자의 자기관여 반응과 내담자의 성취동기가 상담 효율성에 미치는 영향. 석사학위논문. 이화여자대학교 대학원
  18. 황경숙(2002). 초등학생의 성취동기, 자기효능감 및 학업성취가의 관계. 석사학위논문. 영남대학교 교육대학원
  19. 홍두승(1987). 사회조사분석. 서울 : 다산출판사
  20. Atkinson, J. W.(1964). An introduction to motivation. NJ : Van Nostrand
  21. Hermans, Hubert J.M.(1970). A question are measure of achievement motivation. Journal of applied Psychology, 54. 353-363 https://doi.org/10.1037/h0029675
  22. McClelland, D.C. et al.(1953). The achievement motive. New York: Apple-ton-Century-Grofts
  23. McClelland, D.C.(1961). The Achieving Society. NJ: Van Nostrand
  24. Mehrabian, A.(1969). Measures of achieving tendency. Educational and Psychological Measurement., 445-451
  25. Mehrabian, A.(1968). Male and Female Scales of the Tendency to Achievement. Educational and Psychological Measurement, 493-502
  26. Murray, H.A.(1938).Exploration in personality. Now York: Oxford University Press