A Study of Development a Curriculum for Character Designer -Focused on Two-Year Course Work of College Education

캐릭터디자이너 양성을 위한 교육과정 개발 -2년제 전문교육을 중심으로

  • 김용우 (충청대학 컴퓨터그래픽디자인학부)
  • Published : 2004.08.01

Abstract

The curriculum in the vocational training shall be planed and operated on a basis what is the occupational category that the students can be employed after their graduation and the ability necessary to the engagement in their occupations. Accordingly, the course selecting the quality of education in the curriculum plan for the vocational training shall be developed continuously and gradually through the maintenance of dose relation by the participation of the persons in the industries related to the major field. If the curriculum in the vocational training is for the preparation of employment, the focus of curriculum shall be adjusted to the employment. It needs to collect and analyze the related data between the universities and industries, particularly regional industries synthetically in order to develop the curriculum in the vocational training. The curriculum shall be planned on a basis of the data. As for the data related to the local community, it needs to develop new programs considering the prospect of demand of manpower by the industry, necessary knowledge, technology and attitudes, particularly considering the occupational category available in the employment with a bright prospect hereafter. Also, the contents to improve in the existing curriculum(a change of technology, a form of facilities for experimentㆍpractice, and a type of continuing & further education) shall be investigated and analyzed objectively. Accordingly, this study is to develop the curriculum more systematically in order to foster the character designer specially who to engage in the character industry that increases its role and expectation all the more with the development of animation industries and the extension of markets now. The purpose of this study is to decrease the estrangement between the school education that has been problems and the practical affairs in the field, to foster the special manpower that can satisfy the industries demand.

직업교육에서의 교육과정은 학생이 졸업 후 취업 가능한 직종과 고용기회, 이들 직업에 종사하는데 필요한 능력이 어떤 것인가를 근거로 계획되고 운영되어야 한다. 따라서 직업 교육을 위한 교육과정 계획에서 교육내용을 선정하는 과정에는 전공분야와 관련된 산업체 관련인사의 참여와 산학협동을 통한 밀접한 관계 유지를 통해 지속적이며 점진적으로 개발되어야 할 것이다. 직업교육의 교육과정이 취업을 준비하기 위한 것이라면 교육과정의 초점이 고용에 맞추어야하며, 이러한 직업교육의 교육과정을 개발하기 위해서는 최소한 대학과 산업체(특히 지역산업체)간 관련 자료가 종합적으로 수집.분석되고 그 자료를 바탕으로 교육과정이 계획되어야 한다. 지역사회와 관련된 자료는 산업체별 인력수요 전망, 필요한 지식, 기술, 태도 특히 앞으로 전망이 밝은 취업 가능 직종 등을 고려한 새로운 프로그램의 개발과 기존 교육과정에서 개선되어야 할 내용 (기술의 변화, 실험.실습시설의 형태, 계속 교육의 유형 등)이 객관적으로 조사.분석되어야 한다. 이에 본 연구에서는 최근 애니메이션 산업의 발달과 멀티미디어 시장의 확대로 더욱 역할과 기대가 증대하고 있는 캐릭터산업에서 종사할 캐릭터디자이너를 전문 육성하기 위한 교육과정을 보다 체계적으로 개발하여 교육에 적용함으로써, 학교 교육에서 문제 시 되어 왔던 교육과 현장 실무의 괴리를 줄여 산업체의 요구를 충족할 수 있는 전문 인력을 양성함에 목적이 있다.

Keywords