Consumption and Allowance Management by Different Types of Adolescent Consumers

소비성향에 따른 청소년 소비자 유형별 소비와 용돈관리 실태 비교

  • 이은희 (인하대학교 소비자아동학과) ;
  • 남수정 (성균관대학교 가족경영ㆍ소비자학과)
  • Published : 2004.08.01

Abstract

In this study, adolescent consumers were first classified by their consumption propensity, and different types of adolescent consumers were compared regarding their consumption behavior and allowance management. The adolescents were classified into four groups by type of control and symbol-orientation. The adolescents of the external control group possessed more commodities than the internal control group. There were significant differences in the patterns of allowance management in the four groups. The low-external symbol group owned more commodities than high-external symbol group. The high-external symbol group considered external appearance more important when purchasing commodities.

Keywords

References

  1. 대한가정학회지 v.38 no.12 새 밀레니엄에서의 청소년문화창조를 위한 생태학적 지원체계(III)-청소년의 건전소비문화정착을 위한 과시소비 기초분석- 계선자;이정우;김명자;박미석
  2. 청소년학 연구 v.7 no.1 청소년 소비자의 소비가치에 따른 집단간 차이에 관한 연구 권미화;이기춘
  3. 한국사회교육학회지 청소년의 현시적 소비에 관한 연구 구정화
  4. 대한가정학회지 v.38 no.12 사이버 마아켓에서의 소비자 충동구매 성향 분석 김영숙
  5. 소비문화연구 v.2 no.2 대학생의 과시소비 성향과 영향요인 김정숙
  6. 대한가정학회지 v.41 no.7 청소년 소비자의 과시소비 성향에 관한 연구 김혜인;이승신
  7. 한국가정관리학회지 v.17 no.1 어머니의 과시소비가 청소년 소비자의 과시소비에 미치는 영향 류미현;이승신
  8. 한국의류학회지 v.22 no.6 소비자 가치체계와 의복행동에 관한 연구 류은정;임숙자
  9. 소비자학연구 v.11 no.1 소비자의 가치와 의복쇼핑성향과의 관계 연구 박광희
  10. 대한가정학회지 v.36 no.3 청소년 소비자의 물질주의 가치와 소비지향적 태도가 과시소비 성향에 미치는 영향 서정희;석봉화
  11. 청소년 소비문화에 관한 조사 소비생활연구원
  12. 한국생활과학회지 v.7 no.2 소비에 대한 청소년의 의식과 행동 심영;오수경
  13. 서울대학교 대학원 석사학위논문 청소년의 소비생활문제에 관한 연구 양희
  14. 사회과학데이터분석법 v.2 오택섭
  15. 소비문화 연구 v.7 no.1 중고등학생의 과시소비 성향에 관한 연구 유두련;박영미;함현정
  16. 한국가정관리학회지 v.16 no.2 청소년 소비자의 소비자능력이 과시소비에 미치는 영향 이승신;류미현;정승은
  17. 대한가정학회지 v.36 no.10 청소년의 상징적 의류소비에 관한 연구 이옥희;홍병숙
  18. 가정관리학회지 v.17 no.1 청소년 소비자의 과시소비 성향과 관련요인 이은희
  19. 홍익대학교 경영연구 상징적 소비자 행동에 관한 탐색적 연구 이호배
  20. 부산대학교 대학원 석사학위논문 청소년의 충동구매와 영향요인 정아영
  21. 한국의류학회지 v.25 no.7 청소년의 의복 과시소비모델 주성래;정찬진;정명선
  22. 소비자학연구 v.14 no.4 계획적 행동이론을 적용한 소비자들의 온라인 쇼핑행동 분석 최자영;김경자
  23. 21세기 주역-10대 그들의 생활과 소비문화 no.7월호 틴에이저의 생활과 소비 패션마케팅
  24. 청소년의 소비생활 실태 및 의식조사;1318 따라잡기 한국소비자보호원;LG AD 브랜드 전략연구소
  25. Organizational Behavior and Human Decision Process v.50 The theory of planned behavior Ajzen, I. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
  26. Advances in Consumer Research v.9 The eye of beholder: individual differences in perceptions of consumption symbolism Belk, R. W.;Mayer, R.;Barn, K.
  27. Journal of Consumer Research v.17 Time-inconsistent preference and consumer self-control Hoch, S. J.;Loewenstein, G. F. https://doi.org/10.1086/208573
  28. Journal of Personality and Social Psychology v.54 no.4 A Structural Equation Test of the Value-attitude behavior Hierarchy Homer, P. M.;Kahle, L. R. https://doi.org/10.1037/0022-3514.54.4.638
  29. Journal of Abnormal Child Psychology v.10 Locus of control as a stress moderator and mediator in children of divorce Kim, L. S.;Sandler, I. N.;Tein, J. Y.
  30. Research in Consumer Behavior The Nouveaux Riches: Conspicuous Consumption and the Issue of Self-fulfillment Labarbera
  31. Journal of Consumer Research v.1 Self concept, ideal self concept, and consumer purchase intentions Landon, E. L. https://doi.org/10.1086/208590
  32. Food shopping and labeluse behavior among high school-aged adolescents: Adolescence Mccllum, C.
  33. European Journal of Marketing v.18 no.3 Conspicuous consumption: a literature review Mason, R. https://doi.org/10.1108/EUM0000000004779
  34. Journal of Consumer Research v.15 Consumer socialization: a theoretical and empirical analysis Moschis, G. P.;Churchill, G. A.
  35. Journal of Retailing v.74 no.1 The Hierarchical Influence of Personal Values of Mall Shopping Attitude and Behavior Shim, S.;Eastlick, M. A. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(99)80091-8
  36. Journal of Consumer Research v.9 Self-concept in consumer behavior: a critical review Sirgy, M. J. https://doi.org/10.1086/208924
  37. The theory of the leisure class Veblen, T.
  38. Journal of Marketing v.24 Psychological dimensions of consumer decision Woods, W. A. https://doi.org/10.2307/1248701
  39. 한국가정관리학회지 v.15 no.4 소비사회와 청소년 소비문화 손상희