Interior Conditions and User Satisfaction of Elementary School Children's Rooms

주택 아동실의 실내공간 구성현황 및 만족도 조사에 관한 연구 - 초등학교 저학년 학생을 대상으로 -

  • 이연숙 (연세대학교 주거환경학과) ;
  • 황연숙 (한양대학교 실내환경디자인학과) ;
  • 장윤정 (연세대학교 밀레니엄 환경디자인연구소)
  • Published : 2004.02.01

Abstract

This study examined the current interior conditions of children's rooms, and investigated the children's satisfaction of the rooms and their needs for improvement. Survey questionnaires were given to 205 elementary school children in the third or lower year grades and to their parents. Frequency analysis, t-tests, analysis of variance, and Duncan tests were mainly employed for data analysis. The findings indicated that the respondents' satisfaction of the children's rooms differed in their grade, room size, and the main color of the rooms. In general, those in the third grade, those in the rooms under 16.5$m^2$, or mainly painted in cold colors, tended to respond more negatively. Meanwhile, they expected to exchange their furniture for study, such as desks and bookshelves, and to individually possess electric appliances in their rooms. Most children's rooms were designed on the basis of the parents' preferences: The more the rooms reflected the children's opinions, the higher satisfaction with the furniture they showed.

Keywords

References

  1. 이연숙, 실내환경심리형태론, 연세대학교 출판부, 1998
  2. Chawla, l. Homes for Childrcn in a Changing Society, In Zube, E.H., & Moore, G. T.(Eds.), Advances in Environment, Behavior, andDesign. NY: Plenum, 1991
  3. Moore, G. T. The Physical Environment and Cognitive Developmentin Child-care Centers. In C. S. Weinstein and T. G. David(Eds.).Spaces for Children: The Built Environment and Child Development.NY: Plenum Press, 1987
  4. 이지선, 모듈개발에 의한 가변형 아파트 평면계획에 관한 연구, 연세대 석사학위논문, 1998
  5. 정경숙, 신혼기 이후 가족생활의 변화를 수용하는 주거디자인 연구, 연세대 석사학위논문, 1999
  6. 조명은, 공동주택계획을 위한 신세대 생활양식과 주거선호 연구, 연세대 박사학위논문, 1999
  7. 황연숙, 주택 아동실 환경특성과 아동인성간의 상관성 연구, 연세대 박사학위논문, 2002
  8. 강순주. 심순희, 초고층 및 저층 아파트의 주거환경이 유아에게 미치는 영향, 대한건축학회논문집, 16(2), 2000, 3-10
  9. 김경준. 송종석, 고층아파트 거주 어린이의 옥외생활 공간시설의 필요성에 대한 이론적 연구, 대한건축학회논문집, 13(2), 1993, 143-149
  10. 김미희. 이유미, 소비자 특성에 따른 아파트 실내공간 선호, 한국실내디자인학회지, 21, 1999, 101-106
  11. 김순경 외, 부모의 출입행태면에서 본 주거유형별 자녀실의 프라이버시특성, 대한건축학회논문집, 9(10), 1993, 95-100
  12. 김용규. 윤도근, 고층아파트 거주 어린이의 생활공간계획에 관한 기초연구: 놀이공간을 중심으로. 대한건축학회논문집, 8(5), 1992, 51-63
  13. 박돈서, 우리나라 국민학교 아동의 색채반응에 관한 연구, 대한건축학회지, 108, 1982, 14-19
  14. 신준희, 놀이형태에 다른 미취학 아동용 가구에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집, 29, 2001, 228-234
  15. 오혜경, 주택의 아동실 공간계획에 관한 연구: 학동기 아동을 중심으로, 대한건축학회논문집, 10(7), 1994, 91-100
  16. 임미숙, 주거유형에 따른 아동의 주의식에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 9(1), 1993, 3-12
  17. 황연숙. 오찬옥, 아동실의 실내계획에 관한 연구, 한국실내디자인학회지, 11, 1997, 64-69
  18. 황연숙, 초등학생의 성장발달을 고려한 아동실 환경에 관한 연구, 한국기초조형학회, 4(2), 2003, 443-449
  19. Olds, A. R. Psychological and physiological harmony in child care center design. Children's environments Quarterly, 6(4), 1989. 9-16