인터넷을 통한 뉴질랜드 방문 한국인의 특성 변화에 관한 연구

A Study of Korean Tourists' Characteristics to New Zealand through the Internet

  • 최재우 (뉴질랜드 Waikato University)
  • 발행 : 2003.06.30

초록

본 연구는 1997년 한국의 외환위기 이후 뉴질랜드 방문 한국인의 관광행태 변화에 대한 연구로서, 뉴질랜드 관광청의 자료와 한국의 관광통계 및 인터넷을 통한 설문조사의 자료로 고찰하였다. 외환위기 이후 한국인의 뉴질랜드 관광의 가장 큰 변화는 효도관광 위주의 고령자 관광에서 젊은 세대들의 교육적 목적으로의 관광으로 변화되었다는 것이다. 이에 따라 체류기간이 연장되고, 한국의 학교일정에 따라 방학기간을 이용하는 경우가 많았다. 한국관광객의 주요 관광목적지는 뉴질랜드의 교통시설, 젊은이들의 모험관광 선호지역, 여행사의 프로그램이 크게 작용하였다. 관광활동에 대한 만족도 평가에서는 14항목 5점 척도 기준에 평균 3.52를 나타내어 비교적 만족함을 알 수 있었으며, 약 2/3의 응답자가 다시 뉴질랜드 방문을 원했다. 뉴질랜드 및 한국의 관광 관련 단체들은 이처럼 변화하는 한국 관광객들의 특성을 잘 파악하여 합리작인 관광정책 수립을 도모하여야 할 것이다.

This study researched the changing characteristics of Korean visitors to New Zealand after the IMF Crisis(the 1997 Korean financial collapse), through data from New Zealand Tourism Board and an internet-based survey. Since the Korean financial collapse, the Korean visitor to New Zealand has changed from an older to a younger generation. The reason for this change in age is considered clue to visiting as a family group, visiting to study English and the popularity of touring among the young adult generation. Thus the numbers of older generation travelers has decreased steeply, while an increase in younger visitors has occurred and they stay for longer and come during the school vacation period. The preferred or most popular itinerary is influenced by New Zealand's travel infrastructure, the younger travelers seeking adventure tourism, where this is located and package tours fixed itineraries. The main tour activities at attractions is visiting the tourist information centre, museums and internet cafes. These activities were popular with the younger generation and, along with New Zealand's unique scenic resources and famous activities, attracted visitors to the main tourist destinations. The average satisfaction levels of the respondents, according to the survey was 3.52 out of 5.00 criterion, this resulted from analysis of 14items and their satisfaction levels. New Zealand and Korean tourism policy makers, including travel agents and tourism development authorities, need to devise efficient tourism policy to accommodate these changing characteristics of Korean tourists, as highlighted through the results of this study.

키워드