Analyses of Scientific Inquiry in Science 8

중학교 2학년 과학 교과서의 탐구 영역 분석

  • Published : 2003.06.30

Abstract

The primary purpose of the study was to determine the appropriateness o the inquiry processes and its activities as described in Science 8's which were written according to the 7th National Science Curriculum. It was found that the basic processes were well reflected on the textbooks analyzed for the research. However, only a few integrated processes and the inquiry activities could be read on the same textbooks. Furthermore, a large majority of the inquiry processes and activities were not agreed with what the tasks and titles say. Especially, the none of as many as 216 experiments were not coincided with their titles' intentions. Also suggested in the paper were the implications of the results for inquiry-based science education in the Korean middle schools.

이 연구는 제7차 과학과 교육과정에 따라 저술된 6종의 중학교 2학년 과학 교과서에 제시된 과학적 탐구 과정 및 활동의 개수를 확인하고 그 적절성을 판단할 목적으로 수행하였다. 전반적으로 볼 때 분석한 교과서에 제7차 과학과 교육과정에 제시된 과학적 탐구의 기본적 과정이 어느정도 잘 반영되어 있으나, 통합적 탐구 과정과 탐구 화동은 대체로 미흡하다. 또한, 교과서에 제시된 과학적 탐구과정 및 활동이 그 과제와 일치하지 않는 것이 많으며, 특히 시험은 단 1개도 엄격한 의미의 시험으로 볼 수 없다. 논문의 마지막 부분에서는 특히 실험의 의미를 분명하게 정의해야 할 필요성을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 교육부(1997). 과학과 교육과정. 서울: 대한교과서주식회사
  2. 이홍우(1997). 지석의 구조와 교과. 서울: 교육과학사
  3. 조희형, 박승재 (1999). 과학 교수-학습. 서울: 교육과학사
  4. 조희형, 최경희 (2001). 과학교육 총론. 서울: 교육과학사
  5. American Association for the Advancement of Science (AAAS) (1990). Science-A Process Approach(SAPAII). Delta Education, Inc.
  6. Bruner, J. S.(1960). The process of education. Cambridge: Harvard University Press
  7. Guthrie, J. T.(1981). Forms and functions of textbooks. Journal of Reading, March, 554-556
  8. Schwab, J. J.(1966). The teaching of science as inquiry. In Schwab, J. J., & Brandwein, P. F.(Eds.l The Teaching of Science. Cambridge:Harvard University Press