An Empirical Study on Web Sites Evaluation by Industry Type

WebMAC Business를 이용한 업종별 웹사이트 평가에 관한 실증 연구

  • Chung, Kyung-Soo (Department of Business Administration, Kyungpook National University) ;
  • Kim, Jung-Young (Department of Business Administration, Kyungpook National University) ;
  • Noh, Mi-Jin (Department of Business Administration, Kyungpook National University)
  • Published : 2003.12.31

Abstract

The number of companies which use Internet and Web grow at an explosive rate and most of them made use of the Web sites for business activity such as publicity, advertising, customer support, and online retailing. However, there are very few empirical studies on web sites evaluation based on theoretical framework. The primary purpose of this study is to evaluate motivational effectiveness of Web sites using the WebMAC Business instrument. In this paper, we introduced a lot of Web sites evaluation studies and several IS studies based on the motivation theory. Web sites evaluation was performed by four motivational factors which include stimulating, meaningful, organized, and easy-to-use. There are significant differences among the industry type about motivational factors. This study identifies areas for improvement of existing Web sites and suggests several guidelines for development of Web sites from the user's perspective.

인터넷과 웹을 전략적으로 이용하는 기업들이 기하급수적으로 증가하면서, 많은 기업들이 웹 사이트를 구축하여 운영하고 있다. 그러나 아직도 대부분의 기업들은 이를 충분히 활용하고 있지 못한 실정이다. 훌륭한 웹사이트를 구축했다 할지라도, 웹사이트가 사용자의 니즈를 충족시키지 못하고 사용자들이 웹사이트에 흥미를 느끼지 못한다면 웹사이트의 효과는 줄어들 것이다. 본 연구는 이러한 측면에서 사용자의 관점에서 본 웹 사이트의 동기유발 효과에 대하여 연구하였으며, 업종별 웹사이트 평가는 WebMAC Business에서 제공하는 흥미적 요인, 의미적 요인, 구조적 요인, 사용용이성 요인으로 사용자의 모티베이션을 측정하였다. 결과적으로, 이들 4가지 요인들은 업종별로 유의한 차이를 보였으며, 금융업, 인터넷 기업, 소매업에 비해 제조업은 상대적으로 웹 사이트의 모티베이션이 낮게 평가되었다.

Keywords

References

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