초록
과학영재교육의 주요한 목적은 과학영재들이 성장해서 그들의 영재성을 발휘하도록 하는 것에 있다. 무엇보다도 과학 영재들의 과학과 과학자에 대한 인식은 그들의 진로나 과학에 대한 사고방식에 큰 영향을 줄 수 있기 때문에 과학자로서의 도전감이나 그것을 위한 준비에 대한 생각 등 구체적인 과학 영재들의 사고를 파악하는 것이 필요하다. 이에 본 연구에서는 과학영재교육원의 과학영재들이 노벨과학상에 대해서 가지고 있는 인식 조사를 통해 우리나라의 과학 수준, 도전의식 등을 파악하고자 하였다. 과학영재들은 우리나라 과학자들의 노벨과학상 수상 가능성에 대한 기대 수준이 다소 낮았으나 자신들이 성장할 시기에는 비교적 높은 수준에 도달할 것이라는 기대를 갖고 있었다. 또한, 많은 영재들이 노벨상 수상에 대한 도전감을 가지고 있었으나, 23% 정도의 과학영재들은 도전의식이 없었다. 과학영재들에게 동기가 부여되어야만 자신의 잠재적 영재성을 이끌어낼 수 있다. 그러므로 과학영재들의 과학 분야에 대한 도전의식을 고취시키고 유지시킬 수 있는 교육적 자극과 교수 전략에 대한 연구가 필요하다.
One of main purposes to educate gifted/talented science students is to express their giftedness. Most of all, it is necessary to examine thoughts of gifted/talented students including a challenge and preparation of it, because their perception of science and scientists can affect on way of thinking, study course or occupation. To investigate this, we studied on the perception of science gifted/talented students toward Nobel science prize. They have lower possibility of Korean scientists' winning Nobel science prize, but they think when they grow up adult they can win it. And most of them have a challenge of winning Nobel prize. It is necessary to study educational stimuli and strategies for gifted/talented students to prosper a challenge of science.