Collaborative Conflict Handling Model for Courseware Co-Authoring

코스웨어 공동 저작을 위한 협력적 충돌 해결 모델

  • 안치돈 ((주)액티브웹) ;
  • 윤경섭 (인하공업전문대학 컴퓨터정보공학부)
  • Published : 2003.04.01

Abstract

As collaborative computing technology goes widespread, interactions among concurrent users are very important, especially in education domain. But existing co-authoring mechanisms and CSCW technologies have limitations for conflict handling. In general, co-authoring tools provide solutions that one or certain users' views are influenced for conflict handling. These solutions have advantages to accomplish rapidly for conflict handling, but other authors' views cannot be affected sufficiently. In this paper, we define the courseware as network structure of instructional units. And we propose co-authoring model for courseware using collaborative conflict-handling mechanism. Using this mechanism, instructors can affect their own viewpoints to the unique courseware. As contents created in these forms have multiple structures. it can provide proper materials according to students' requirements. Therefore, it can provide students with individual learning facilities on online educational systems. Proposed model is useful for courseware based on structured form of document such as XML.

협력적 컴퓨팅 기술이 발전되어감에 따라. 동시 사용자들의 상호 작용이 매우 중요시되어 가고 있다. 따라서, 최근의 CSCW 시스템은 충돌 해결 방식들을 요구하게 되었다. 그러나 현존하는 공동 저작 도구들이나 CSCW시스템들은 충돌 해결 기법에 제한을 갖고 있다. 일반적으로 공동 저작 도구는 특정 사용자의 관점을 기준으로 충돌을 해결하는 해결책을 제시하고 있다. 이러한 방식은 충돌 해결에 가장 빠른 해결책을 제시할 수 있으나, 다른 저작자의 관점은 충분히 반영되지 못한다는 문제가 존재한다. 이 논문에서는 협력적 충돌 해결 방식을 이용한 공동 저작 모델을 제안한다. 제안하는 방식은 저작자들이 자신의 관점을 충분히 반영시킬 수 있으며, 이러한 방식을 통하여 시스템에서는 사용자의 요구에 적합한 컨텐츠를 제공할 수 있다. 제안하는 모델은 XML 등의 구조적 문서의 형태로 표현되는 코스웨어 저작이나 EDI 시스템에 널리 활용될 수 있다.

Keywords