참고문헌
- 김금주(2000). 영아-어머니의 상호작용 유형과 영아의 언어발달에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 박사학위논문
- 김민정(1995). 이야기책 듣기가 유아의 어휘력 향상에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
- 박미정(1999). 책 읽어주기 훈련이 읽기 상황에서의 어머니의 언어적 상호작용 유형과 유아의 언어능력에 미치는 효과. 전남대학교 대학원 석사학위논문
- 박선해(1994). 그림책 읽기를 통한 어머니의 언어적 상호작용 훈련효과가 유아의 언어 능력에 미 치는 영향. 중앙대학교 대학원 박사학위논문
- 박은정(2002). 어머니-유아간 협력과제시 나타난 어머니의 교수전략과 유아의 흔잣말 특성. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
- 서정아(1999). 글 없는 그림책에 대한 유아의 반응. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
- 소현아(1999). 저소득층 어머니-아동간 책읽기 상호작용. 연세대학교 대학원 석사학위논문
- 윤혜경(1998). 어머니와 유아의 책읽기 프로그램이 유아의 언어발달 촉진에 미치는 효과 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문
- 이경우(1998). 좋은 그림책을 활용한 창의력 개발-글 없는 그럼책을 중심으로 서울: 한국교육정보
- 이경우, 장영희, 이차숙, 노영희, 현은자(1997). 유아에게 적절한 그림책-유아 도서 추천을 위한 기초연구. 서울: 양서원
- 이영자. 이종숙(1996). 영아의 문해행동 발달과 영아.부모와의 상호작용 유형의 변화. 유아교육연구, 16(1), 23-47
- 조미송(1992). 읽기를 위한 가정 환경 요인과 책 읽기에 나타난 어머니-유아의 상호작용 분석 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
- 채유진(1999). 가정에서의 어머니-영아간 책 읽기 상호작용. 연세대학교 대학원 석사학위논문
- 홍경은(2000). 글 없는 그림책 읽기 활동이 유아의 이야기 구성능력에 미치는 영향. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문
- 홍혜경(1998). 이야기책 읽어주기 과정에서 유아 어머니와 유아-교사간의 언어상호작용 비교. 교육학연구, 36(4), 97-115
- 황유진(2001). 글 없는 그림책 읽기 상황에서 어머니-유아의 상호작용. 성균관대 학교 대학원 석사학위논문
- Berk, L.(1997). Child Development. Allan & Bacon.
- Bloome, D.(1985). Reading as a social process. Language Arts, 62(2), 134-142
- Brown, A., Bransford, J., Ferrara, R., & Campione, J. (1983). Learning, remembering, and understanding. In J. Flavell & E. Markman(Eds.), P. Mussen(Series Ed.), Handbook of child psyclzology: Vol. 3. Cognitive develop- ment(pp.77-166). NY: Wiley
- D'Angelo, K.(1981). Wordless picture books and the young language-disabled child. Teaching Exceptional Children, 14, 34-37 https://doi.org/10.1177/004005998101400106
- DeLoache, J., & DeMendoza, O.(1987). Joint picture book interaction of mothers and l-year-old children, British Journal of Developmental Psyclzology, 5, 111-123 https://doi.org/10.1111/j.2044-835X.1987.tb01047.x
- Dickinson, D., & Smith, M.(1994). Long-term effects of preschool teachers' book readings on lowincome children's vocabulary and story comprehension. Reading Research Quarterly, 29, 105-122
- Frosch, C., Cox, M., Goldman, B.(2001). Infant-parent attachment and parental and child behavior during parent-toddler storybook interactions. Merrill-Palmer Quarterly, 47,445-474 https://doi.org/10.1353/mpq.2001.0022
- Goodsitt, J, Raitan, J., & Perlmutter, M.(1988). Interaction between mothers and preschool children when reading a novel and familiar book. International Journal of Behavioral Development, 11, 489-505 https://doi.org/10.1177/016502548801100407
- Hoff-Ginsberg,E.(1991). Mother-child conversation in different social classes and communicative settings. Child Development, 62, 782-796 https://doi.org/10.2307/1131177
- Krayenoord, C. E. & Paris, S. G.(1996). Story construction from a picture book: an assessment activity for young learners. Early Childhood Research Quarterly, 11, 41-61 https://doi.org/10.1016/S0885-2006(96)90028-9
- Morrow, L.(1983). Home and school correlates of early interest in literature. Journal of Educational Research, 76,221-230
- Neuman, S. B.(1996). Children engaging in storybook reading: The Influence of access to print resources, opportunity, and parental interaction. Early Childlzood Research Quarterly, 11, 495-513 https://doi.org/10.1016/S0885-2006(96)90019-8
- Ninio, A(1983). Joint book reading as a multiple vocabulary acquisition device. Developmental Psyclzology, 19,445-451 https://doi.org/10.1037/0012-1649.19.3.445
- Ninio, A., & Bruner, J.(1978). The achievement and antecedents of labelling. Journal of Child Language, 5, 1-15
- Pellegrini, A., Brody, G. ., & Sigel, I.(1985). Parents' book-reading habits with their children. Journal of Educational Psyclzology, 77(3), 332-340 https://doi.org/10.1037/0022-0663.77.3.332
- Pellegrini, A., Perlmutter, J., Gaida, L., & Broda, G. (1990). Joint reading between Black Head Start children and their mother. Child Development, 61, 443-453 https://doi.org/10.2307/1131106
- Robbins, C., & Ehri, L.(1994). Reading storybooks to kindergarten helps them learn new vocabulary words. Journal of Educational Psychology, 86(1), 54-64 https://doi.org/10.1037/0022-0663.86.1.54
- Senechal, M., Cornell, E., & Broda, L.(1995). Agerelated differences in the organization of parent-infant interactions during picture-book reading. Early Childhood Research Quarterly, 10, 317-337 https://doi.org/10.1016/0885-2006(95)90010-1
- Snow, C. E.(1983). Literacy and language: Relationships during the preschool years. Harvard Educational Review, 53(2), 165-189 https://doi.org/10.17763/haer.53.2.t6177w39817w2861
- Sulzby, E.(1985). Children's emergent reading of favorite storybooks: A developmental study. Reading Research Quarterly, 20, 458-481 https://doi.org/10.1598/RRQ.20.4.4
- Teale, W.(1981). Parents reading to their children: What we know and need to know. Language Arts, 58, 902-912
- Teale, W. H. & Sulzby, E.(1986). Emergent Literacy: Writing and Reading. N.J.: Ablex Publishing Corporation
- Wells, G.(1985). The meaning makers: Children learning language and using language to learn. Portsmomth, NH: Heinemenn
- Wheeler, M.(1983). Context-related age children in mothers' speech: Joint book reading. Journal of Child Language, 10, 259-263
- Whitehurst G., & Valdez-Menchaca, M.(1992). Accelerating language development through picture book reading: A systematic extension to Mexican day care. Developmental Psychology, 28,1106-1114 https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.6.1106
- Whitehurst, G., & Valdez-Menchaca, M.(1988). What is the role of reinforcement in language acquisition? Child Development, 59, 430-440 https://doi.org/10.2307/1130322