An aspect of Gagok enjoyment in the early 19th century

19세기 초반, 가곡 향유의 한 단면 - 『영언』과『청륙』의 ‘이삭대엽 우ㆍ계면 배분방식’을 대상으로 -

  • Published : 2003.07.01

Abstract

Recently, I presented Gagok(歌曲) Collection Yeong-eon永言 to learned circles. Yeong-eon is very similar to Yukdang-version六堂本 CheongGuYeongeon靑丘永言. Compared with Cheong- Yuk, it is the same age or little bit early time of Cheong-Yuk in culture Icon. This paper paid attention to the considerable difference between Yeong-eon and Cheong-Yuk in the way of the distribution of Yisakdaeyap二數大 葉's Woo mode羽調 and Ke-myeon mode界面調. There was the way of gathering ‘real name’+‘namelessness’ in Yisakdaeyap, which is the feature of the 18th century Gagok Collection. I found this way just put on the 19th century Gagok Collection way which is the distribution of Yisakdaeyap's 'Woo mode and Ke-myeon mode' in CheongYuk. Then I proved in this paper that the way of gathering Yisakdaeyap in Cheong Yuk didn't correspond to an actual singing in the early 19th century when 'Woo mode and Ke-myeon mode' was fixed. In case of Yeong-eon, however, it was not written any writers' names at all, when it was researched retroactively, I knew it was distributed evenly both the works of 'real name' and 'namelessness' in Yisakdaeyaps 'Woo mode and Ke-myeon mode'. Consequently, I found Yeong-eon is the good Gagok Collection for an actual singing at that time. In addition, there was discord in the mode or key distribution among many Gagok Collections. I found this issue of the application had kept on make Gagok Collections edit during 2 centuries. Because the actual Gagok enjoyment in the specific time is connected the way of the mode application directly.

최근, 필자는 가곡 가집 $\boxDr$영언$\boxUl$을 학계에 처음 소개한 바 있다. 이 $\boxDr$영언$\boxUl$은 그 동안 19세기초반을 대표해온 (육당본)$\boxDr$청구영언$\boxUl$과 높은 친연성을 지니며, $\boxDr$청육$\boxUl$과 동 시기 또는 그보다 조금 앞선 시기의 문화적 도상을 나타낸다. 이 글은 $\boxDr$영언$\boxUl$$\boxDr$청육$\boxUl$이 ‘이삭대엽 우ㆍ계면’ 배분방식이 상당히 큰 차이를 보인다는 점에 주목하고, $\boxDr$청육$\boxUl$의 ‘이삭대엽’이 18세기 가집의 특징인 이삭대엽 내의 ‘유명씨+무명씨’ 수록방식을 19세기 가집들이 취하는 ‘우ㆍ계면’의 양조배분에 그대로 덧씌운 것임을 밝혀, $\boxDr$청육$\boxUl$의 ‘이삭대엽’수록 방식이 우ㆍ계면 양조가 정착되는 19세기 초반의 가창실상에 위배된다는 사실을 논증해보았다. 반면 $\boxDr$영언$\boxUl$에는 작가표기가 전혀 없으나 역추적 해보면 ‘이삭대엽 우ㆍ계면’ 양조에 유ㆍ무명씨 작품이 골고루 배분되어 있다는 사실이 드러나는데, 이로써 $\boxDr$영언$\boxUl$이 당대 가창의 실질에 충실한 가집이라는 사실을 밝힐 수 있었다. 아울러 가집들 사이에는 악조나 악곡 배분에 갈등을 일으키는 작품들이 적지 않은데, 이들 작품들에 대한 곡해석 문제가 2세기에 걸쳐 지속적으로 가집이 편찬되었던 구체적 동인이었을 것임을 진단해 보았다. 특정시기 가곡향유의 실질은 곧 가곡의 곡 해석방식에 직결될 것이기 때문이다.

Keywords