A Study on the Preference of the Website Structure Related the Culture -with Emphasis on the Usability Testing of the Prototype of Each Country.

문화권별 웹 사이트 구조의 선호에 관한 연구 - 프로토타입의 사용성 평가를 통한 검증을 중심으로

  • 김정하 (한국과학기술원 산업디자인학과) ;
  • 이건표 (한국과학기술원 산업디자인학과)
  • Published : 2003.05.01

Abstract

This study aims to understanding the effects of culture on websites with emphasis on the website structure and navigation. The website is inherently‘cultural’because anyone around the world can access to website if he or she is equipped with appropriate equipment. For the importance of cultural role in website, various researches have been conducted to understand the relationship between culture and website. However they tended to focus mainly on phenomenal matters such as color, layout, icon etc. There have been not so many thorough attempts to causal relationships between website and‘thick culture’in depth. The study conducted cross-cultural usability testing of websites between Korea and America. At first, representative I-commerce websites of Korea and America were selected and they were analyzed by the selected frameworks such as layout, display type, element type, and the relationship with homepage and sub-page navigation. The results were used to construct typical prototypes of website for Korea and America for experiment. Two websites were used for cross-cultural usability testing though specially-developed remote testing. 20 users from each country participated in the usability testing. The result shows that Korean users peformed better usability testing for Korean style structure of website while American counterparts showed better performances in American style of websites. Other various significant findings were revealed.

20세기 말부터 급격한 발달을 통하여 웹사이트는 사용자의 대상 범주를 단일 문화권에서 벗어나 전세계의 타 문화권에 거주하는 사람들에게 이르기까지 넓혀왔다. 이는 다시 말하면 웹사이트가 태생적으로 문화와의 연관성을 가지고 있다는 것을 의미한다. 이러한 다국적 문화 수용체로서의 웹의 역할을 생각하여 볼 때, 서로 다른 문화권에서 웹사이트가 어떠한 형태로 변환되어 적용되어야 하는가를 보다 심층적으로 밝혀내고자 한다. 본 연구에서는 웹사이트의 구조가 각기 다른 문화권의 영향에 따라서 변화한다는 가설을 바탕으로 그 진위여부를 밝히는 것을 그 목적으로 하였으며, 이를 위하여 다음과 같은 실험을 진행하였다. 우선 여러 가지 문화이론을 기반으로, 현재 IT산업의 활발한 발달 모습을 보이고 있는 한국과 미국의 웹사이트가 그 문화적인 차이로 인하여 어떻게 다른 양상을 띄고 있는지를 웹사이트의 구조(Structure & Navigation)를 중심으로 분석하였다. 우선 각 국가별 20여 개의 종합쇼핑몰(I-commerce) 사이트들을 분석하기 위하여, 종합쇼핑몰 평가가이드라인 (I-commerce Site Evaluation Guideline)을 사이트 정보의 흐름과 페이지 별 분석으로 나누어 제안하고, 이를 이용하여 비교 분석한 결과를 바탕으로 문화권에 따른 국가별 선호 프로토타입(prototype)을 디자인하였으며, 이렇게 제안된 국가별 선호 프로토타입을 이용하여 원격 사용성 평가와 문화적 가치에 관한 설문을 통하여 국가별 웹사이트의 구조 선호도에 관한 가설의 진위 여부를 밝혀 내었다. 또한 이에 문화와 웹 인터페이스와의 연관성 및 국가별 사이트 네비게이션의 선호도에 대한 결과를 다양한 문화 이론을 바탕으로 해석해 내었다. 조직의 강도(

Keywords