Research Analysis on the Present of Koreas Silver Industry and Silver Product Design

한국의 실버산업과 실버용품디자인의 현황 조사분석

  • 윤형건 (연세대학교 생활과학대학 생활디자인전공)
  • Published : 2003.05.01

Abstract

Out of the OECD countries, Korea is showing the fastest growth of elderly population. Taking into account the rate of increase of the elderly and average lifespan, we can deduct that the future society will be an elderly society . Therefore, the market in Korea targeted to this group will quickly increase into a large market. Leading nations already into the elderly society , have actively pursued studies into silver generation product design and compared to these countries, Korea is far behind them. There is an immediate need for a detailed overall study on the design of products used daily by the elderly, This study has based its focused on the elderly society and silver generation products and was accompanied by thorough interview research method through questionnaires. The result showed that the Korean elderly were very aware about silver generation industry. However, they Pointed out that there are many Problems regarding silver generation products. Therefore, a need for a new design reflecting more of the lifestyle of the elderly is required. Also, there is an immediate need for development of more comfortable products and a well-structured system that enables easy access to these products.

한국은 OECD국가중 노인의 증가 속도가 가장 빠른 것으로 나타나고 있으며, 앞으로의 노인인구 증가속도와 평균수명의 연장 기간을 볼 때 미래사회는 노인사회라고 해도 과언이 아닐 것이다. 따라서 65세 이상의 노인인구를 대상으로 한국의 실버시장 규모도 급히 큰 규모로 성장할 것이다. 고령사회에 이미 들어선 선진국은 실버용품 디자인에 대한 활발한 연구가 진행되어 왔으나, 우리나라의 연구는 이들 외국에 비해 매우 미흡한 실정이다. 곧 다가올 고령사회에서의 한국 노인들이 일상생활에서 사용하고 있는 생활용품디자인 에 대한 구체적이고 종합적인 연구가 시급히 필요하다. 본 연구는 고령화사회와 실버용품에 관한 내용을 문헌연구를 기본으로 연구하였고, 설문지를 이용한 심층면접조사방법을 병행하였다. 그 결과, 우리나라의 노인들은 실버산업에 대한 인식은 매우 높은 것으로 나타났다. 그러나 실버용품 자체에 대해서는 문제점이 많다고 지적을 하였다. 디자인 측면에서 노인들의 라이프 스타일 반영한 새로운 디자인이 필요하고, 노인의 특성을 고려한 사용하기 편한 제품개발이 절실하며, 손쉽게 구입할 수 있는 시스템이 있어야 할 것이다.

Keywords