디자인 지식창출을 위한 검색시스템 구축

  • 임옥수 (전주대학교 산업디자인과) ;
  • 오민권 (전주대학교 정보기술학부) ;
  • 정인수 (한국과학기술정보원 전북지원) ;
  • 유의상 (소프트웨어공제조합 총무팀)
  • Published : 2003.01.01

Abstract

In the past era, acquisition and utilization of useful information was the main origin of competition. Nowadays, unlike that era, is the era of knowledge information(management) in which we should create a new knowledge on the basis of information and apply it to the field of practice. And more acquisition of information is no more the competitive power of any person, any company and any nation because in such the era of knowledge management, anyone can access and get the information he needs, utilizing internet-based searching system. Such demands of the times of knowledge management change rapidly in each field through knowledge management system and researches about knowledge management are actively processed in various academic branches. However, in our field of design, researches about those demands(knowledge management) still remain on the level of one-dimensional searching service for general data about design. Therefore, in this study, we developed building database of researches on form, color, aesthetical elements, preference image word, satisfaction etc. about CI/BI of home electronics goods, living goods, apparels, and food goods companies, also suggesting searching system through which you can obtain useful data and information helpful for designers to process CI/BI works of new product by using that database. Especially, in case of developing specific CI/BI, various search results through help of suggested system will supply a useful design concept. And more, cross table which is the result of analysis two-dimensional categorical data about existing design factors(such as form, color, aesthetical elements, preference image word, and satisfaction) will make contribution for designers to create a new design knowledge.

오늘날은 유용한 정보의 확보 및 이용이 경쟁의 중요한 원천이었던 과거 정보화시대와는 달리 정보를 토대로 새로운 지식을 창출하여 현장에 적용하는 지식정보화(지식경영) 시대이다. 이 같은 지식정보화 시대에는 누구나 인터넷을 기반으로 하는 검색서비스를 이용하여 필요한 자료 및 정보를 손쉽게 얻을 수 있기 때문에 더 이상 단순한 정보의 획득이 개인, 기업, 국가의 경쟁력이 될 수 없게 되었다. 이러한 지식정보화라는 시대적 요구는 사회 각 분야에서 지식경영 시스템(Knowledge Management System) 등을 통해 급속도로 변화되고 있으며 여러 학문분야에서도 활발한 연구가 진행되고 있으나 디자인분야는 아직까지 일반적인 디자인 자료에 대한 단편(일차원)적인 검색서비스 수준에 머물러 있는 실정이다. 이에 본 연구에서는 가전제품, 생활용품, 의류제품, 식료품관련 회사들의 각 제품에 대한 CI/BI에 대해서 형태, 색상, 심미적 요소, 선호 이미지 언어, 만족도 등을 조사한 자료를 데이터베이스를 구축하고 이를 바탕으로 디자이너가 새로운 제품에 대한 CI/BI 작업을 수행하는데 있어 유용한 자료 및 정보를 얻을 수 있는 검색 시스템을 제안하였다. 특히, 제안된 시스템은 디자이너가 특정 BI/CI를 개발해야 하는 경우 기존 BI/CI에 대한 다양한 검색결과는 유용한 디자인 컨셉을 제공할 것이다. 또한 기존 디자인에 대한 디자인요소(형태, 색상, 심미적 요소, 선호 이미지 언어)들의 이차원 범주형자료 분석결과인 분할표(Cross Table)는 디자이너가 새로운 디자인지식을 창출하는데 기여할 것이다.

Keywords