The Effects of Market Orientation of Apparel Firms and Salesperson's Job performance on the Job Satisfaction

의류업체의 시장지향성과 판매원의 직무능력이 판매원 만족에 미치는 영향

  • 김혜정 (가톨릭대학교 의류학전공) ;
  • 최선형 (가톨릭대학교 의류학전공)
  • Published : 2003.01.01

Abstract

The purpose of this study is to examine the components of market orientation of apparel firms and to examine the influence of market orientation, and salesperson's job performance on the salesperson's job satisfaction. Data were obtained from 547 shop-masters working at L' Department Stores in Seoul and Bundang. Statistics used for data analysis were frequency, factor analysis, cronbach's and multiple regression analysis. The results can be summarized as follows: (1) The market orientation of apparel firms is composed of three factors: information generation, information dissemination, and the responsiveness to market information. (2) Market orientation was found to have a positive effect on salespeople's job satisfaction. (3) salespeople's job performance was found to have a positive effect on salespeople's job satisfaction.

Keywords

References

  1. 고려대학교 교육대학원 석사학위 논문 유통업체 판매사원의 직무만족도에 관한 연구-서울시내 백화점 판매원을 대상으로 고영훈
  2. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문 시장지향성과 성과 간 관계에서 사원만족, 고객만족 및 기업이미지의 매개적 역할에 관한 연구 김영
  3. 영남대학교 대학원 박사학위 논문 서비스 접점에서 종업원의 직무만족, 고객지향성 간의 관련성 김원종
  4. 한국의류학회지 v.22 no.3 의류제품 판매원 유형분석(제1보)-대구지역 의류매장을 중심으로- 김정원;임선영
  5. 외국어대학교 대학원 석사학위 논문 보상에 대한 공정성 지각이 구성원의 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구 김정호
  6. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문 기업의 시장지향성과 관계지향성이 성과에 미치는 영향에 대한 실증적 검증 김지현
  7. 마케팅연구 v.13 no.2 시장지향성 성과: 객관적 성과지표를 이용한 종단연구 노전표
  8. 조직행위론 신유근
  9. 패션마케팅 안광호;황선진;정찬진
  10. 마케팅 연구 v.11 no.2 시장지향성이 사업성과에 미치는 영향 예종석;윤운락
  11. 마케팅 연구 v.13 no.1 서비스기업의 시장지향성과 성과: 벤치마킹. 서비스품질 및 고객만족의 인과적 역할 유동근;강성단;이용기
  12. 마케팅 연구 v.11 no.2 시장지향성 : 선행요인, 매개요인, 그리고 성과간의 구조적 관계 이용기;유동근;이학식
  13. 서울대학교 대학원 석사학위 논문 판매원의 참여와 역할명료성이 성과와 만족에 미치는 영향 조경래
  14. 패션비즈 v.162 패션 프로 판매원 시대 활짝 패션비즈
  15. 성균관 대학교 대학원 박사학위 논문 판매원의 성과요인과 이직에 관한 연구-주요 제약업체를 중심으로- 한욱상
  16. Journal of Marketing v.47 no.Fall Marketing Theory with a Strategic Orientation Day,Geoge S.;Robin Wensley
  17. Research Perspectives on the Performance of Salespeople Ford,N.M.;Walker,O.C.Jr.;Churchil,G.A.Jr.
  18. Psychology of Industrial Behavior Henry,C.Smith
  19. Journal of Marketing v.54 no.April Market Orientation : The Construct, Research Propositions and Managerial Implications Kohli,Ajay K.;Jaworski Bernard J.
  20. Handbook of Industrial and Organizational Psychology The Nature and Causes of Job Satisfaction Locke,E.A.;M.H.Dunnette(ed.)
  21. Journal of Marketing v.54 no.October The Effect of a Market Orientation on Business Profitability Narver,John C.;Stanley F.Slater https://doi.org/10.2307/1251757