A Study of News Consonance on the Intermedia and Intramedia Agenda: Focused on the 2000 presidential campaign news coverage

매체간(Intermedia)과 매체내(Intramedia) 의제분석을 통한 뉴스획일화 연구: 2000년 미국 대통령 선거운동에 관한 뉴스보도를 중심으로

  • Ku, Gyo-Tae (College of Media & Visual Communication, Keimyung University)
  • 구교태 (계명대학교 미디어영상학부)
  • Published : 2003.05.12

Abstract

The present study was designed to study the media consonance of campaign news coverage by comparing the issue salience provided by each medium. To explore the issue of consonance, this study examined the relationship of campaign agenda at intermedia and intramedia level. The data analysis revealed that there was general consensus in setting the campaign agenda at the intramedia and the intermedia level. On the other hand, the research focus indicated there was media difference in reporting the campaign agenda over time. In the perspective of agenda-setting function, the exposure to news media with greater uniformity might result in greater agenda-setting effects, since the media makes the issues salient by giving more media attention. After all, the uniformity of issue salience among news media might influence "what issues to think about," resulting in limiting the range of democratic discussion.

본 논문은 다양한 뉴스 미디어들(텔레비전, 신문, 인터넷웹사이트)이 2000년 미 대통령 선거기간 동안 캠페인 의제를 어떻게 설정하고 있는지를 살펴봄으로써, 뉴스 획일화 경향을 분석하였다. 이러한 미디어 의제설정에 대한 연구관점은 뉴스보도의 동일성 여부에 초점을 둔 기존의 뉴스 획일화 연구 경향을 보완하고자 제시되었으며, 새로운 정보 환경에서의 뉴스 질을 분석하려는 시도이다. 세 개의 매체로부터 캠페인 관련 뉴스들을 수집, 분석한 결과는 2000년 미국 대통령 선거 보도가 이슈 현저성 설정과 각 이슈에 대한 보도량 비율 할당에 있어 매체간, 매체내 높은 유사성을 가졌음을 보여주었다. 또한, 본 연구는 매체간/매체내 의제설정에 관여하는 시간요인의 영향을 밝히고 있다.

Keywords