울릉도 지역의 헬리콥터를 이용한 응급환자 후송 실태

Study on the Patterns of Helicopter Emergency Medical Services in Ullung Island

  • 김태훈 (경주시 양북통합보건지소) ;
  • 임현술 (동국대학교 의과대학 예방의학교실) ;
  • 이관 (동국대학교 의과대학 예방의학교실)
  • Kim, Tae-Hun (Yangbuk Integrated Public Health Subcente) ;
  • Lim, Hyun-Sul (Department of Preventive Medicine, College of Medicine, Dongguk University) ;
  • Lee, Kwan (Department of Preventive Medicine, College of Medicine, Dongguk University)
  • 발행 : 2002.12.30

초록

1997년 1월 1일부터 2001년 12월 31일까지 5년간 울릉군 보건의료원 응급실을 내원하여 헬리콥터를 이용하여 육지병원으로 후송된 환자를 조사하였다. 헬리콥터가 운행된 회수는 5년간 88회, 후송된 환자들은 110명으로 113건이었다. 헬리콥터의 연도별 운행 회수는 1997년은 13회(14.8%), 1998년에는 17회(19.3%), 1999년에는 18회(20.5%), 2000년에는 17회(19.3%), 2001년에는 23회(26.1%) 운행하여 연도에 따라 헬리콥터 운행 회수가 증가하는 경향을 보였다. 헬리콥터 종류는 해양경찰 헬리콥터가 46회(52.3%), 119 소방 헬리콥터가 19회(21.6%), 해군 헬리콥터는 14회(15.9%), 민간 헬리콥터가 7회(8.0%) 운행하였다. 후송 시간대는 오전 6시부터 오후 6시 이전까지 79회(89.8%)가 후송되었다. 후송 환자의 계절별 분포는 가을에 25회(28.5%), 봄에 23회(26.2%) 운행하였다. 최종 후송 지역은 경상북도 포항시 47건(43.1%), 강원도 강릉시 34건(31.2%), 대구광역시 16건(14.7%) 서울 10건(8.8%) 등의 순이었다. 후송 환자의 성별 분포는 남자가 71건(65.1%), 여자가 38건(34.9%)으로 남자가 많았다. 연령별 분포는 60세 이상이 31건(28.4%), 30대가 20건(18.3%), 40대가 16건(14.7%) 등의 순이었다. 진료과별 분포는 신경외과 42건(37.1%), 내과 21건(18.6%), 일반외과와 정형외과가 각각 13건(11.5%) 등의 순이었다. 질병별 분포는 뇌졸중이 27건(23.9%)으로 가장 많았으며, 골절이 13건(11.5%), 두부손상 11건(9.7%), 임신과 관련된 출혈 및 통증 10건(8.8%), 복막염 8건(7.1%) 등의 순이었다. 한국표준질병사인분류(3-KSCD)에 의한 분포는 순환기계의 질환(IX)이34건(30.1%), 손상, 중독및기타(XIX)가34건(30.1%), 소화기계질환(XI)이 23건(20.4%) 등의순이었다. 울릉도를 비롯한 도서지역의 응급환자 후송에는 헬리콥터의 이용이 필수적이다. 보다 효율적인 응급환자 후송을 위해서는 헬리콥터의 야간 운행, 헬리콥터 내의 환자감시장치 등의 의료장비의 확보, 공식적인 응급후송용 헬리콥터의 확보 및 이를 위한 법 제정 등이 이루어져야 할 것이다.

Objective: The aim of this study was to evaluate the patterns of helicopter emergency medical services (HEMS) in Ullung Island. Methods : The authors reviewed the records from emergency room diaries and the lists of helicopter transfers in the Ullung Public Health Medical Center over the 5-year period from Jan 1, 1997 to Dec 31, 2001. Results : One hundred thirteen cases were transferred by helicopters in 88 flights. According to year, the number of flights was 13(14.8%) and the number of cases was 15(13.3%) in 1997; 17(19.3%) and 21(18.6%) in 1998; 18(20.5%) and 20(17.7%) in 1999; 17(19.3%) and 20(17.7%) in 2000; and 23(26.1%) and 37(32.7%) in 2001. According to the kind of helicopter, the number of flights was 46(52.3%) and the number of cases was 60(53.1%) by Maritime police; and 19(21.6%) and 28(25.1%) by 119 rescue. According to time zone, there were no night flights. According to sex and age, there were 75 male cases(66.4%) and 28 cases(28.3%) of patients aged sixty years and over. The number of flights was 11(12.5%) and the number of cases was 15(13.3%) in November; 10 flights(11.4%) and 14 cases(12.4%) in March; and 7 cases(8.0%) in each of September, October and April. The most common season of helicopter transfer cases was autumn. According to transfer area, there were 48 cases (42.5%) in Pohang city, Gyeonsangbukdo; 35(31.0%) in Gangnung city, Gangwondo; and 17(15.0%) in Daegu metropolitan city. According to condition, there were 27 cases(23.9%) of cerebro-vascular accident, 13(11.5%) of fracture and 11(9.7%) of head injury. According to admission department, there were 42 cases(37.2%) in Neurosurgery, 21(18.6%) in Internal Medicine and 13(11.5%) in Orthopedic Surgery. According tothe Korea Standard Classification of Disease(3-KSCD), circulatory systemic disease(IX) and injury, intoxication and others (XIX) were the two most frequent categories with 34 cases(30.1%) each, followed by digestive system disease (XI) with 23 cases(20.4%). Conclusions : HEMS in Ullung Island leave much to be desired. Helicopters cannot make a night flight and are not equipped with medical facilities. HEMS in islands such as Ullung Island are essential. We hope that night flights, equipment-monitoring systems for emergency patients in the helicopters, and a law related to HEMS in the island will all be established.

키워드