The Role of Anger and Variables from Social Learning Theory in Inflicting Dating Violence among Adolescents

청소년들의 데이트 폭력 가해 행동에 대한 사회학습적 변인들과 분노의 역할

  • Suh, Kyung Hyun (Division of Liberal Art & General Education Samyook University)
  • 서경현 (삼육대학교 교양교직학부)
  • Received : 2002.05.31
  • Published : 2002.11.30

Abstract

The present study investigated gender differences of dating violence among adolescents and related variables, and examined the difference in trait anger and anger expression between those who have inflicted dating violence and those who have not. Results indicated that female adolescents(41.9%) reported experience of inflicting dating violence more frequently than male adolescents(29.1%) did. The girls were more positive toward violence than the boys, while the boys were more expressing aggression at school than the girls were. Adolescents who had inflicted violence toward their dating partners had singificantly higher frait anger and anger-out than adolescents who had not. Logistic regression analysis indicated that father to mother violence, community violence, trait anger, and recipient of dating violence are predictors of dating violence for male, while father to mother violence, community violence, history of violence, and recipient of dating violence are predictors for female.

본 연구에서는 청소년들의 데이트 폭력과 관련변인들의 성차를 알아보고, 데이트 폭력 행사 경험이 있는 집단과 데이트 폭력 행사 경험이 없는 집단간의 특성분노와 분노표현의 차이를 분석해 보았다. 아울러, 로지스틱(logistic) 회귀분석을 통하여 데이트 폭력을 예언변인들이 무엇인지 살펴보았다. 남자 청소년들(29.1%)보다 여자 청소년들(41.9%)이 데이트 폭력을 행사해 본 경험이 더 많다고 보고했다. 여학생들이 데이트 폭력에 대해 남학생들보다 더 호의적인 태도를 가지고 있는 것으로 나타났지만, 학교에서의 폭력경험은 남학생들이 여학생들보다 많은 것으로 나타났다. 데이트 폭력 행사 경험이 없는 청소년들보다 데이트 폭력을 행사해 본 경험이 있는 청소년들의 특성분노와 분노표출 수준이 더 높았다. 남학생들의 데이트 폭력을 예언하는 변인들로는 아버지가 어머니에게 행하는 폭력, 폭력환경에 대한 노출, 특성분노 및 데이트 폭력 피해인 것으로 나타났고, 여학생들의 경우에는 아버지가 어머니에게 행하는 폭력, 폭력환경에 대한 노출, 학교에서의 폭력 행사 경험, 데이트 폭력 피해가 데이트 폭력의 예언변인으로 나타났다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 삼육대학교 학술연구비 지원에 의하여 연구되었음.