A Study on the development of a leveling model for Knowledge Management in Construction Firms

건설기업의 지식경영 수준 평가모델개발에 관한 연구

  • 박재현 (한양대학교 대학원 건축공학과) ;
  • 백종건 (한양대학교 대학원 건축공학과) ;
  • 김재준 (한양대학교 건축공학과)
  • Published : 2002.12.01

Abstract

Knowledge Management(KM), represented as a way to sustain or gain competitive edge in domestic construction companies since late 1990s economic fluctuation, whose priority is to transform individual tacit knowledge into explicit organizational one. Also, accompanied by academic researches, they come to turn their interests on KM leveling and its results. However, they went too far to KM results without commenting what their KM capabilities are and where they should lead. Thus, this research work suggests a leveling model for KM, especially construction company, whose role is to diagnose which parts they should be encouraged or how to strengthen their present capabilities.

국내의 건설기업들은 건설시장의 개방 및 경쟁의 심화에 따라 국제 경쟁력의 강화 및 지속적인 경쟁우위를 점하기 위하여 지식경영을 도입하여 개인의 지식들을 조직의 역량강화에 노력하고 있다. 그에 따라 학문적 측면에서도 지식경영의 발전이 계속적으로 이루어져 왔으며 오늘날에는 지식경영을 도입한 기업들의 수준 평가나 성과에 많은 관심을 보이고 있다. 하지만 실제 연구에 있어서는 성과부분에 너무 치우쳐서 정확한 수준 평가 없이 성과에 대한 언급만을 하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구는 건설기업으로 하여금 정확한 지식경영의 수준을 평가하여 지식경영의 여러 영역 중에서 좀더 관심을 기울여야 할 분야를 제시함으로써 지식경 영을 균형적으로 발전시킬 수 있는 건설기업의 지식경영 수준 평가모델을 제시하였다.

Keywords

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