Abstract
The purposes of this study were to categorize the type of student-student interaction and analyze the pattern of group interaction by cognitive level in interactive science inquiry experiments. For this study, two homogeneous and two heterogeneous groups by cognitive level were selected. Social interactions during group discussions were audio/video taped. The types of student's interaction were classified as intellectual and emotional aspects. Intellectual aspects were consisted of asking question, response, making suggestion, receiving opinion and then further coded by interaction level. Emotional aspects were consisted of relevance to behavioral participation, relevance to students' feeling, reaction to opinion. Interaction frequency in the intellectual and emotional aspect between homogeneous and heterogeneous group were compared to analyze interaction pattern. The results of this study showed that in intellectual aspect the frequency and quality of interaction in homogeneous group was higher than that in heterogeneous group. In emotional aspect. homogeneous group more showed such negative attitude as lack of confidence and dissatisfaction than heterogeneous group, on the other hand showed acceptable mood to be able to accept or object to peer's opinion. Some educational implications were drawn.
이 연구에서는 사회적 상호작용을 강조한 과학 탐구실험을 실시하여 학생-학생 상호작용의 유형을 분류하고, 인지수준에 따른 모둠별 상호작용 양상을 분석하였다. 이를 위해 인지수준이 이질적인 모둠과 동질적인 모둠을 각각 2모둠씩 선정하여 활동지를 해결하는 과정을 녹음, 녹화하였다. 학생들의 상호작용 유형을 크게 인지적 측면과 정의적 측면으로 나누어 인지적 측면은 "질문", "응답", "의견제시", "의견 받기"로 구분하여 각 범주를 상호작용의 질적 수준에 따라 세분하였다. 정의적인 측면은 "활동참여도", "분위기관련", "의견에 대한 반응"으로 나누었다. 동질, 이질 모둠의 인지적, 정의적 상호작용의 빈돌르 비교하여 상호작용 양상을 분석한 결과 인지적 측면에서는 동질 모둠이 이질 모둠에 비해 상호작용의 빈도가 더 높았고 상호작용의 질적 수준도 더 높은 것으로 나타났다. 정의적 측면에서는 교사 의존도나 모둠에 대한 불만 등 동질 모둠에서 부정적인 태도를 더 많이 보였으나, 동료의 의견에 '수용'과 '반대'를 표현하는 빈도는 동질 모둠이 더 많아 자신의 의견을 말할 수 었는 토론분위기가 이루어졌음을 알 수 있었다.