An Analysis of Korean Middle School Students' Achievement of Earth Science in TIMSS-R

제3차 수학.과학 성취도 국제 비교 반복 연구의 지구과학 성취도 분석

  • Myeong, Jeon-Ok (Seoul National University of Education, Korea Institute of Curriculum and Evaluation) ;
  • Hong, Mi-Young (Seoul National University of Education, Korea Institute of Curriculum and Evaluation)
  • 명전옥 (서울교육대학교, 한국교육과정평가원) ;
  • 홍미영 (서울교육대학교, 한국교육과정평가원)
  • Published : 2002.09.30

Abstract

The purpose of this study was to analyse students' achievement of 'Earth Science' in the Third International Mathematics and Science Study-Repeat(TIMSS-R), which was performed in 1999 with 38 nations participating. Korean 8th grade students' achievement of 'Earth Science' was compared with those of other countries and other content areas in science. Average percent correct of items in each subcategory was also analysed. Most of the 'Earth Science' topics were included in the intended curricula of Korea; they were taught to most of the students in science classes. Korean students ' average scale score of 'Earth Science' was significantly higher than the international average, but in comparison with other science content areas, achievement of 'Earth Science' was relatively low. The teachers' confidence in teaching earth science was lower than their confidence in teaching other science areas. The paper presents the results of item analysis and their implications for science education.

본 연구의 목적은 1999년에 38개국이 참가하여 시행된, 제3차 수학 과학 성취도 국제비교 반복연구(TIMSS-R) 중 지구과학 영역 성취도를 분석하는 것이다. 우리 나라 중학교 2학년 학생의 지구과학 영역의 성취도를 외국 및 다른 과학 영역과 비교하고, 소영역별로 각 문학의 정답율을 분석하였다. 우리 나라의 경우, 지구과학 영역은 의도한 교육과정에서 100% 다루어지고 있을 뿐만 아니라 실행된 교육과정을 통하여 대부분의 학생들이 학습하였다. 우리 나라 지구과학 성적이 국제 평균보다는 유의미하게 높지만 과학전체 성적에 비해서는 낮았다. 한편 지구과학 지도에 대한 교사들의 자신감이 타 과학영여게 비하여 부족하였다. 논문은 문항 수준에서의 분석 결과와 이들이 과학 교육에 주는 시사점을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김성숙, 유준희, 서동엽, 이춘식, 임찬빈(1999a). 제3차 수학 . 과학 성취도 국제 비교 반복 연구 국내 평가 시행보고서. 한국교육과정평가원 연구보고서. 연구보고 RRE- 99-7-2
  2. 김성숙, 유준희, 서동엽, 이춘식, 임찬빈(1999b). 제3차 수학 . 과학 성취도 국제 비교 반복 연구 국내 평가 결과 분석 연구. 한국교육과정평가원 연구보고서. 연구보고 RRE- 99-7-1
  3. 명전옥, 유준희(2000). 제3차 수학 . 과학 성취도 국제 비교 반복 연구(TIMSS-R): 한국 중학 2년생들의 지구과학 평가 결과 분석. 교과교육학연구, 4(1), 19-32
  4. 명전옥(2001). 예비교사들의 지구과학 문제 해결 실패 요인: 달과 행성의 운동을 중심으로. 한국지구과학회지, 22(5), 339-349
  5. 채동현(1996). 학생들의 달 위상변화의 원인에 대한 개념 조사. 초등과학교육, 15(1), 45-55
  6. 박정, 홍미영, 김성숙(2000). 제3차 수학 . 과학 성취도 국제 비교 반복 연구 국내 평가 결과 분석 연구 II. 한국교육과정평가원 연구보고서. 연구보고 RRE-2000-7
  7. 박정, 홍미영, 나귀수(2001). TIMSS-R 국제 기준에 따른 우리 나라 중학생의 수학 . 과학 성취도 분석. 한국교육과정평가원 연구보고서. 연구보고 RRE-2001-10
  8. 박정, 홍미영(2002). 문항 유형에 따른 과학 능력 추정의 효율성 비교, 한국과학교육학회지. 22(1), 122-131
  9. 배성열, 박윤배(2000). 교사들이 인식하는 과학과 목표의 영역별 중요도와 장애 요인. 한국과학교육학회지, 20(4), 572-581
  10. 유준희, 김성숙, 서동엽, 이춘식, 임찬빈(2000). 제3차 수학 . 과학 성취도 국제 비교 반복 연구 중 국내 결과에 대한 과학 성취도 분석. 교과교육학연구, 4(1), 51-68
  11. 홍미영, 박정, 김성숙(2001). 제3차 수학 . 과학 성취도 국제 비교 반복 연구(TIMSS-R) 과학 성취도 분석. 한국과학교육학회지, 21(2), 328-341
  12. 홍미영, 전경문(2002). 제3차 수학 . 과학 성취도 국제 비교 반복 연구(TIMSS-R) 중 제 6차 교육과정 상의 화학 문항에 대한 우리 나라 중학생의 응답 분석. 대한화학회지, 46(2), 169-176
  13. 홍미영(2002). 우리 나라 중학생들의 과학의 탐구 및 본성 영역에서의 국제 성취도 분석. 한국과학교육학회지, 22(2), 336-344
  14. IEA(2000a). TIMSS 1999 International Science Report. Chestnut Hill, MA: Boston College
  15. IEA(2000b). TIMSS 1999 Percent of responses by item category for the science items. Chestnut Hill, MA: Boston College
  16. Myeong, J.,(2002). Factors Affecting Earth Science Problem-Solving Performances of Elementary School Pre-service Teachers: A Study on the Motions of the Moon and the Planets. Journal of The Korean Earth Science Society, 23(2), 180-179
  17. Schumidt, W. H., McKnight, C. C., Cogan, L. S., Jakwerth, P. M,, & Houang, R. T. (1999). Facing the Consequences: Using TIMSS for a closer look at U.S. mathematics and science education. Dordrecht: Kluwer Academic Publisher