Abstract
The purpose of this study was to analyse students' achievement of 'Earth Science' in the Third International Mathematics and Science Study-Repeat(TIMSS-R), which was performed in 1999 with 38 nations participating. Korean 8th grade students' achievement of 'Earth Science' was compared with those of other countries and other content areas in science. Average percent correct of items in each subcategory was also analysed. Most of the 'Earth Science' topics were included in the intended curricula of Korea; they were taught to most of the students in science classes. Korean students ' average scale score of 'Earth Science' was significantly higher than the international average, but in comparison with other science content areas, achievement of 'Earth Science' was relatively low. The teachers' confidence in teaching earth science was lower than their confidence in teaching other science areas. The paper presents the results of item analysis and their implications for science education.
본 연구의 목적은 1999년에 38개국이 참가하여 시행된, 제3차 수학 과학 성취도 국제비교 반복연구(TIMSS-R) 중 지구과학 영역 성취도를 분석하는 것이다. 우리 나라 중학교 2학년 학생의 지구과학 영역의 성취도를 외국 및 다른 과학 영역과 비교하고, 소영역별로 각 문학의 정답율을 분석하였다. 우리 나라의 경우, 지구과학 영역은 의도한 교육과정에서 100% 다루어지고 있을 뿐만 아니라 실행된 교육과정을 통하여 대부분의 학생들이 학습하였다. 우리 나라 지구과학 성적이 국제 평균보다는 유의미하게 높지만 과학전체 성적에 비해서는 낮았다. 한편 지구과학 지도에 대한 교사들의 자신감이 타 과학영여게 비하여 부족하였다. 논문은 문항 수준에서의 분석 결과와 이들이 과학 교육에 주는 시사점을 제시하였다.