A Meta-Analysis of Parental Involvement and Gifted Development

영재아의 부모 특성이 영재성에 미치는 영향에 대한 연구

  • Published : 2002.09.30

Abstract

The idea that parental involvement has a positive influence on gifted children is so intuitively appearing that society in general. and educators in particular, have considered parental involvement as the remedy for many problems in education. However the vast proportion of the literatures in this area give results qualitatively. Among the empirical studies that have investigated this issue quantitatively, there appear to be considerable inconsistencies. A meta-analysis was conducted to synthesize the quantitative literatures about the relationship between parental involvement and gifted development. The findings reveal a moderate relationship between parental involvement and gifted development. We focused on the effect between parental involvement and gifted development, and conducted meta-analysis involving correlation coefficients between the two constructs. Using correlation coefficients, We can get the effect size, and explain the influence. We initially identified 539 articles over twelve-year period. Based on abstracts of these 539 articles, 463 studies were used for analyzing the current stream of the study. Finally, 15 studies met our inclusion criteria, and were subsequently used in this meta-analysis. From the 15 studies, 37 variables influenced on gifted development were collected. Using meta-analysis, it is revealed that internal effects for gifted development have stronger relationship than parents' socioeconomic status. In addition, the differences between female and male student have been reducing.

본 연구에서는 효과적인 영재 교육을 위해 영재아의 특성을 이해하고 영재성에 영향을 주는 요소를 알기 위하여 영재의 정의 및 영재아의 특성을 분석하여 영재아의 지적, 심리적 특성을 파악하고, 영재성에 영향을 주는 변수를 정리하여, 그 영향력을 알아보았다. ERIC에서 1990년에서 2001년 10월 사이에 발표된 영재아의 부모와 관련한 문헌을 대상으로 선정된 463개의 문헌을 출판 연도, 출한 형식, 문헌 유형, 대상 학년, 연구 주제, 문헌 출처로 분류하고, 이 중에서 설문이나 인터뷰를 통한 실험 연구 자료를 포함하는 15개의 연구 문헌을 대상으로 문헌 분류를 실시하고, 통계방법을 이용하여 영재성에 영향을 주는 37개의 변수를 정리하여, 영재아의 부모 특성이 영재아의 영재성에 미치는 영향을 효과크기로 알아보았다. 그 결과, 부모와 학생 자신의 학습 동기 요소, 학급에서 인정받음, 학습에 대한 부모의 적적적인 참여 등의 순서이었고, 영재성 개발에 영향을 주는 외적변수 중에서는, 어머니의 직업, 아버지의 교육 학력 수준의 영향력, 자신의 성별과 인종의 특성, 형제에 의한 영향럭, 가정의 경제적 수준 등의 순서이었다. 또한 남자 영재아는 사회적 요소를 지니는 변수와 자아 개념과 같은 내적 변수에 의해 여자 영재아 보다 많은 영향을 받는 반면, 여자 영재아의 경우 외부의 도움이나 학습 도구, 준비 태도에 있어 남자 영재아에 비해 더 영향을 받는다는 사실을 알 수 있다.

Keywords

References

  1. 홍숙희 . 김성원(2000). ERIC 검색을 통한 과학영재 교육 프로그램 분석. 한국과학교육학회지, 20(1), 112-136
  2. Blau, F. D. & Grossberg, A. J.(1992). Maternal Labor Supply and Children's Cognitive Development. The Review of Economics and Statistics, 74, 474-481 https://doi.org/10.2307/2109492
  3. Bloom, B. S.(1985). Developing Talent in Young People. New York: Ballentine Books
  4. Chamrad, D. L. & Robinson, N. M.(1986). Parenting the Intellectually Gifted Preschool Child. Topics in Early Childhood Special Education, 6, 74-87 https://doi.org/10.1177/027112148600600110
  5. Christenson, S. L., Rounds, T., & Gorney, D. (1992). Family factors and Student Achievement: An Avenue to Increase Students' Success. School Psychology Quarterly, 7, 178-206 https://doi.org/10.1037/h0088259
  6. Cohen, J.(1977). Statistical Power Analysis for the Behavior Sciences. New York: Academic Press
  7. Cornell, D. G.(1984). Families of Gifted Children. Ann Arbor, MI: UMI Research Press
  8. Edwards, S. L.(1995). The effect of Parental Involvement on Academic Achievement in Elementary Urban School. ERIC, ED398 331
  9. Ford, D. L.(1989). Parental Participation and Academic Achievement. ERIC, ED 344 659
  10. Getzels, J. W. and Jackson, P. W.(1962). Creativity and Intelligence. London: John Wily and Sons
  11. Goertzel, M. G., Goertzel, V.,& Goertzel, T. G.(1978). Three Hundred Eminent Personalities. San Francisco: Jossey-Bass
  12. Hyde, J. S., Fennema, E., & Lamon, S. J. (1990). Gender Differences in Mathematics Performance: A Meta-analysis. Psychology of sex Differences. Stanford: Stanford University Press
  13. Kagan, J. & Havreven, T. K.(1978). The Family. New York: Norton @ Co.
  14. McClelland, D. C., Atkinson, J. W., Clark, R. A. and Lowell, E. L.(1953). The Achievement Motive. New York: Appleton-Century
  15. Park, Hae-Seong & Norton, Scott M.(1996). Gender Differences of Gifted and Talented Students on Mathematics Performance, ERIC. ED 404 161
  16. Reynolds, C. J., Salend, S. J., & Beahan, C. L.(1989). Motivating Secondary Students: Bringing in the Reinforcement. Academic Therapy, 25, 81-89
  17. Robinson, N. M.(1998). Synergies in Families of Gifted Children, Quote in M. Lewis and C, Feiring (Eds.). Families, Risk, and Competence, Rahway, NJ: Erlbaum : 309-324
  18. Rousseau, M. K. & Poulson, C. L. (1989). Motivation or Learning Problems? Teaching Exceptional Children, 21, 18-19 https://doi.org/10.1177/004005998902100405
  19. Simonton, D. K.(1994). Greatness: Who Makes History and why, New York: Guilford
  20. Singh, K., Bickley, P. G., Trivette, P., Keith, T. Z., Keith, P. B., & Anderson, E.(1995). The Effects of Four Components of Parental involvement on eighth-grade Student Achievement: Structural Analysis of NELS-88 Data. School Psychology Review, 24, 29
  21. Wolf, F. M.(1986). Meta-analysis: Quantitative methods for research synthesis. Newbury Park, CA: Sage